در صورتیکه به تمامی شمعها توجه فرمایید خواهید دید که با داشتن صورت و ظاهر مختلف ولی در میزان کلی اختلاف دوچندان زیادی با هم دارند. در واقع شمع نمیتواند از یک حدی بزرگتر باشد به دلیل آنکه منجر می گردد تا از حد مشخصی پایینتر آمده و درون ظرف احتراق بیشتر پیشروی نماید که مشکلات و محدودیتهای علمی و فنی خود را خواهد داشت. از طرفی بسته به این که موتور چه گونه پباده سازی خاصی داراست و چه ویژگیهایی بایستی در سوخت و ساز آن مد نظر شود شمعهای متمایز ساخته شدهاند. شمعها برهمین اصل به دو گونه سرد و گرم تقسیم میشوند ولی شمع اشکال متفاوتی داراست و برای وسایل گوناگون نظیر موتور سمپاشهای بنزینی، موتورهای مولد برق و… ممکن است مقدار و صورت خاصی داشته باشد که در اینجا خواسته ما تنها شمعهای خودرویی است.
انواع شمع ماشین
در حالتیکه به انتهای شمع نگاه نمائید و مقدار بازدار بدور الکترود میانی را در نظر بگیرید به تفاوت شمعهای سرد و گرم پی می برید. این پیشگیر داخل رزوه انتهایی شمع و بدور الکترود قرار دارد که برای شمعهای گرم از قسمت بالاتر رزوه آغاز شده و مخروطی بلندتر دارد. ضمن این که غالبا ارتفاع پلاتین زیر شمع که رو به الکترود میانی قرار می گیرد بیشتر و بلندتر است. شمعهای سرد دقیقا عکس این مسئله میباشند و پیشگیر به دور الکترود میزان کوچکی دارا است و پلاتین قرار گرفته در انتهای شمع هم کوتاه است. شمع یکی از عامل های انتقال حرارت داخل سیلندر ماشین به بدنه موتور است که این کار از خط مش اتصال رزوههای بدنه آن به سرسیلندر موتور انجام می شود. شمع سرد سریعتر خنک میگردد و انتقال حرارت آن به موتور زودتر است، به همین خاطر به طور معمول در موتورهایی که قرار است تا بار متعددی به آن ها وارد شود و دما بالا میرود به کار گیری می گردند. ضمن این که این شمع به همین خاطر در موتورهای گرم فعالیت هم به کار گیری می شود. ولی شمعهای گرم به خاطر ارتفاع بیشتر و پایینتر بودن انتهای شمع، بیشتر درون محیط احتراق وارد میشوند و به نوعی جرقه آنان در اواسط پیاله احتراق زده میگردد که یک امتیاز برای آنها در مقایسه با به کار گیری از شمعهای سرد در یک مدل یگانه از پیشرانه است.
پیشنهاد مطالعه: روش صحیح گرم کردن خودرو پیش از حرکت در هوای سرد
این شمعها در موتورهای سردکار به کار گیری میگردند تا مدام با انتقال کمتر حرارت، گرمای کاری واجب را در خود نگه دارند و جرقه قابل قبولی تولید نمایند. به همین خاطر است که نمیتوان هر شمعی را برای هر موتوری به فعالیت پیروزی و بایستی تعویض شمع با رعایت استانداردهای سوله خالق موتور و تولیدکننده شمع اتومبیل صورت بپذیرد تا محدوده دمای کاری آن و ویژگیهای دیگرش به طور کامل رعایت شود. به همین خاطر در صورتیکه شایسته ترین شمع را به صورت غیر استاندارد روی پیشرانهای ببندیم تلاش آن درحد یک شمع معمولی استاندارد برای آن پیشرانه نخواهد بود. برای همین خواسته شایسته ترین رویه برای این که بدانید شمع مناسب شما از دمای کاری و وضعیت فیزیکیاش با پیشرانه اتومبیل مطابقت دارد به کارگیری از داده های مطرح شده بوسیله سازنده شمع است. ضمن این که میتوان با به کارگیری از شمعهای پیشنهادی از طرف سازنده اتومبیل هم شمعهایی به عبارتی با ویژگیهایی از سازندگان دیگر پیدا کرد.