از رهام تا شاهین
پیشنهاد مطالعه مقاله اصلی و کامل : ضعف های ناگفته شاهین سایپا
مرداد 99 | در حاشیه مراسم قرعه کشی پیش فروش سایپا در روز 11 مرداد 99، قائم مقام مدیرعامل سایپا، خیال ثبت نام کنندگان سایپا شاهین را راحت کرد و گفت که مشتریان در زمان صدور دعوتنامه، میتوانند هرکدام از تیپهای شاهین را که تمایل دارند، انتخاب کنند.
ماجرا از این قرار است که هفته اول مردادماه 99، سایپا برای نخستینبار اعلام کرد که شاهین را در دو تیپ مختلف به بازار میفرستد که تیپ ارزانترش شاهین S و تیپ گرانترش نیز شاهین G خواهد بود. از آنجایی که در پیش فروش شاهین، نام هیچکدام از این تیپها اعلام نشده، به همین دلیل برخی از خریداران شاهین چنین تصور کردند که سایپا، قرار است تیپ ارزانتر آن، یعنی شاهین S را به آنها تحویل دهد. اما طبق گفتههای قائم مقام مدیرعامل سایپا، خریداران میتوانند در زمان صدور دعوتنامه، نوع تیپ موردنظرشان را انتخاب کنند.
نخستین سری سایپا شاهین، از زمستان 99 با سقف خودرو سانروف دار وارد بازار میشود.
تیپبندی سایپا شاهین
مرداد 99 | بالاخره مشخصات تیپهای سایپا شاهین اعلام شد؛ شاهین S نسخه کمآپشن این خودروست که سایپا 4 آپشن سانروف، مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)، تهویه اتومات و دکمههای کنترلی روی فرمان را آن حذف کرده است. نسخه فول آپشن این خودرو نیز با نام شاهین G شناخته میشود. اطلاعات تکمیلی درباره آپشنهای سایپا شاهین را از قسمت تفاوت تیپهای شاهین مشاهده کنید.
سایپا همزمان با عرضه کوییک R و کوییک S، تیبا پلاس و ساینا S در سال 99، مهم ترین محصولش، یعنی سایپا شاهین را هم می خواهد در سال جاری، تولید و بدست مشتریانش برساند.
اما با نزدیک شدن به زمان تولیدانبوه سایپا شاهین، بازار شایعات و حرف و حدیث ها درباره این محصول جدید سایپا نیز داغ شده است. در مقاله امروز، قرار است مروری بر مشخصات فنی و تمام اطلاعاتی داشته باشیم که تاکنون درباره سایپا شاهین، منتشر شده است؛ باما بمانید!
از رهام تا شاهین
بعد از اعلام نام (رهام)، برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین برخی از انجمن های حامی محیط زیست، برای حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا را دادند. سرانجام نیز مدیرعامل سایپا در تاریخ 7 اسفندماه 98 با این پیشنهاد دوستداران محیط زیست موافقت کرد. بنابراین از این به بعد به جای (رهام) باید از اسم تازه «شاهین» برای محصول جدید سایپا استفاده کنیم.
شاهین، نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید این شرکت است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد؛ یعنی علاوهبر نسخه سدان (که شاهین است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراساور و حتی هاچبک.
سایپا میگوید طراحی سدان جدیدش را با الهام از شاهین انجام داده است. پیداکردن شباهتهای این خودرو با شاهین با خودتان، ولی باید اعتراف کرد که شاهین به لحاظ رعایت تناسب در چهرهاش، بهترین خودرویی است که تاکنون از خط تولید سایپا، بیرون آمده.
یکی از ایرادات سختگیرانهای که میتوان به این محصول جدید گرفت، جلو پنجره آن است. البته ایراد از شاهین نیست، از طراحان سایپاست. این شرکت، چه در تیبا و چه در ساینا و حتی کوییک، از جلوپنجرههای بسیار متفاوتی بهره گرفته و حالا شاهین، چهارمین محصول جدید این شرکت است که جلوپنجرهای متفاوت داشته و با هویتی مستقل، طراحی شده است.
مشخصات فنی سایپا شاهین
سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.
در اسفندماه 98، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه M15-T توربوشارژ خودرو شاهین را اعلام کرد. باتوجه به اینکه قبلا، موتور تنفس طبیعی BM16 برای شاهین انتخاب شده بود، به نظر میرسد سایپاییها حالا تصمیمشان را تغییر داده اند و از عرضه موتور BM16 منصرف شده اند.
سایپا در ابتدا مدل شاهین دنده ای را روانه بازار می کند اما از سال 1400 قرار است شاهین اتومات هم با آپشنهای بیشتر، به خیابان ها بیاید. شاهین اتومات از گیربکس خودرو کرهای HPT بهره می برد؛ همان گیربکسی که سایپا قبلا هم در ساینا اتومات و کوییک اتومات، از آن استفاده کرده بود. حداکثر سرعت شاهین با گیربکس دنده ای و اتومات، به حدود 185 تا 190 کیلومتر برساعت میرسد. در تصویر زیر، کابین سایپا شاهین را با گیربکس اتومات مشاهده میکنید.
تفاوت تیپ های شاهین
تابستان 97، اولین باری بود که سایپا دست به انتشار مشخصات فنی و آپشنهای سایپا رهام زد. سایپا در آن زمان، میخواست نسخه دنده ای رهام را در 2 تیپ و نسخه اتومات رهام را در 4 تیپ عرضه کند. تصویر زیر، همان مشخصاتی است که سایپا در سال 97 برای رهام، منتشر کرده بود.