سرسیلندر واژهای آشناست برای تمام اشخاصی که به نوعی با ماشین در رابطه بودهاند، البته کم نیستند اشخاصی که هنوز نمیدانند دقیقا این بخش اتومبیل از چه اجزایی درست شده و چه عیوبی گریبانگیر آن است. در ساخت سرسیلندرهای مدرن به صورت گسترده از آلیاژهای چدن و آلیاژهای آلومینیوم به کارگیری میکنند، اگر چه در ساخت قطعات ماشین و به طور کلی قطعات تکنولوژیک محدودیتی نیست و شرکتهایی نیز می باشند که سازه به فاز مصرفی خویش با فرمولهای پیچیدهتر به پیاده سازی و قالبریزی این بخش حساس می پردازند. این قسمت از هر جنسی که ساخته شود دارنده یک محدوده تحمل فشار تعریف شده است و مسلما گذر از حد استاندارد صدمات دوچندان و هزینه بری به آن وارد میکند.
مهمترین علتی که روی ساختار آن تاثیر بی واسطه می گذارد، ارتقاء دمای حاصل از وارد آوردن فشار غیر مجاز است که عیوبی مانند تاب برداشتن را به همراه دارد. چنانچه در هنگام گشوده و بستهکردن سرسیلندر ماشین ترتیب بستن پیچها را رعایت نکنید و آن ها را بیش تر از حد محکم نمائید، در حالتی که هنگام گرم بودن پیشرانه مبادرت به بازکردن پیچهای سر سیلندر ماشین نمائید و گشوده هم در شرایطی که طی مدتی به صورت یکسره اتومبیل را پایین فشار قرار دهید، بایستی چشم به راه باشید سرسیلندر خودرویتان تاب برداشته و عملا بلا استفاده شود. همینطور دقت نمائید که هیچوقت سبب ساز تغییر و تحول ناگهانی دمای پیشرانه نشوید که چیزی جز تاب برداشتن و ترک خوردن به همراه ندارد. ترک برداشتن هم نتایج وارد آوردن فشار بیش تر از حد به پیشرانه و در سود ارتقا غیر مجاز دمای آن، نقص شدید در سیستم خنک کنننده، یخ زدن آب در داخل پوسته سرسیلندر و ضربات شدید هنگام تصادف است.
واشر سرسیلندر چیست؟
نوار رشته رشته مابین بلوکه و سرسیلندر به عبارتی واشر سرسیلندر است که با بضاعت و توان تحمل دمای 1500 جایگاه سانتی گراد از یکسری لایه پرس شده پنبهنسوز، کروم و آلومینیوم ساخته می گردد تا دو بخش بلوکه و سرسیلندر تماما به هم چسبیده و آب بندی شوند (به طور معمول برای چسباندن آن از چسب اختصاصی آب بندی هم به کارگیری میشود) البته چرا؟ به این دلیل که گروه پیشرانه اتومبیل (به غیر از نمونههایی که در دیر باز با هوا خنک میشدند) برای کاهش دما از آب رادیاتور به کارگیری می نمایند.
این ماده خنککننده به وسیله مجراهایی در کالبد اجزای پیشرانه رسوخ کرده و نقش حساس خویش را ایفا می کند. حالا برای آنکه آب عبوری از مجراها هنگام عبور از بین سرسیلندر و بلوکه به دلیل ارتقاء دمای آن تغییر و تحول مسیر نداده و به بخشهایی زیر داخل سیلندرها و محیط روغن وارد نشود، بدون چاره به آببندی بی نقص قطعات سوار شده پیشرانه روی نیز هستیم.
اما واشر سرسیلندر صرفا وظیفه ذکر شده را بر عهده نداشته و خودداری ازخروج کمپرس سیلندرها هم در لیست وظیفه های اولویتدار آن است .
واشر سرسیلندر یک خرابی شایع هم دارا است که به عبارتی سوختن می باشد. جدا از علتی زیرا ضعف متریال که گهگاه چه بسا با خرید واشرهای گران هم نمیتوان از گزند آن مصون ماند، دیگر عواملی که سبب ساز سوختن واشر سرسیلندر می گردند نسبتاً قابل دوری میباشند.
به صورت نمونه، شما مدام این نکته را مدنظر قرار دهید در صورتی که در زمان مضاعف با فشار بالا به رانندگی نپردازید احتمال آسیب رسیدن به این قطعه و دیگر بخشهای خودرو به خصوص پیشرانه، احتمال جراحت وصال به این قطعه و دیگر بخشها بسیار کاهش می یابد یا اینکه در صورتی که بهموقع آب رادیاتور را نظارت نمائید و در صورت کم شدن به آن بیفزایید، جلوی پیدایش مشکلی مانند سوختن واشر سرسیلندر را خواهید گرفت.
خرابی ترموستات ماشین، خرابی رادیاتور و مسدود شدن مسیرهای عبور آب هم از کارداران پیدایش عیب ذکر شده می باشند که با یه خرده اعتنا در استفاده از ماشین، اعتنا به بازدیدهای خانگی و پشت گوش نینداختن سرویسهای دورهای میتوان متوجه آن ها قبل از خرابکاریشان شد.
در صورتی که موارد بالا را رعایت نکردید و واشر سرسیلندر سوخت با یک یا این که یکسری مورد از علامت های هشدار دهنده مواجه خواهید شد علائم زیر:
خروج بخار از اگزوز، عدم کارکرد روان پیشرانه، بالا رفتن آمپر دما از میزان نرمال، دیر روشن شدن پیشرانه، دود کردن اتومبیل، تماشا روغن در آب سیستم خنککاری و . . .
همانگونه که می دانید، دکوراسیون سوپاپها را در خودروهای متعدد که غالبا متعدد است به همین بهانه ناچارا سرسیلندر را در انواع متمایزی مانند
I - head , F - head , T - head , L - head می سازند که رایج ترین آن از گونه خطی l - head است.
سوپاپهایی که در این محیط گرد هم آمدهاند با کمک میل سوپاپ ماشین روی آنها (با اعتنا به گونه پیشرانه) برای تکان به یکسری قطعات متعلق میباشند. از جمله راهنمای سوپاپ یا این که گاید (Guide به معنای راهنما) سوپاپ که از لقی سوپاپ خود داری مینماید. اسبکها برای مفتوح کردن سوپاپها، فنر سوپاپ برای بستن سوپاپها، بادامکهای روی میل سوپاپ برای تبدیل تکان دورانی محور میل سوپاپ به جنبش خطی و یکسری قطعه اصلی دیگر که قبلا به معرفی آن ها پرداختهایم.
معایب سرسیلندر ماشین
از سایر عیوب لازم به ذکر که برای گروه سرسیلندر پیش میاید، کربن گرفتگی اتاق احتراق است. این نقص هم در وهله نخستین به دلیل اعمال فشار بیشتر از حد روی پیشرانه است. تهیه نبودن زمانبندی احتراق، کیفیت پایین سوخت مصرفی، نقص در سیستم خنککننده و درست نبودن درصد اختلاط مواد تشکیل دهنده سوخت آخرین از سایر عامل های بروز کربن در اتاق احتراق سرسیلندر می باشند.
یکی دیگر از ارکان و اما جانبی سرسیلندر، شمعها میباشند که وظیفه تولید جرقه برای استارت ماشین احتراق را بر عهده دارند. شمعها هم نیاز به حفظ هستند و بعد از گذر از قدمت مفیدشان می بایست تعویض شوند.
از عیوب پیش آمده برای شمعها میتوان بدین موردها اشاره نمود: عدم پایداری در قبال عکس العمل شیمیایی بنزین و در سود خوردگی الکترودها، ذوب شدن الکترودها بر اثر ساخت گرمای بیشتر از حد، ورود روغن به داخل سرسیلندر و نتیجه نشستن رسوبات روی شمع، شکستن پیشگیر چینی روی شمع به دلیل تغییر و تحول ناگهانی دما و یا این که ساخت شوک شدید الکتریکی و . . . . .
منیفولد، ترموستات، انژکتورها، بعضی از سنسورها و . . . دیگر قطعاتی میباشند که با سرسیلندر رابطه بدون واسطه و غیر مستقیم دارند.