لوازم یدکی ماشین | لوازم یدکی خودرو | لوازم یدکی

ارائه انواع لوازم یدکی خودرو های خارجی و وارداتی ، خودرو های اروپایی و چینی و خودرو های آمریکایی ، Cari4.Com بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو

لوازم یدکی ماشین | لوازم یدکی خودرو | لوازم یدکی

ارائه انواع لوازم یدکی خودرو های خارجی و وارداتی ، خودرو های اروپایی و چینی و خودرو های آمریکایی ، Cari4.Com بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو

لوازم یدکی خودرو
لوازم موتور خودرو
بدنه خودرو
رینگ و لاستیک
لوازم جانبی خودرو
لوازم داخلی خودرو
انواع چراغ جلو و چراغ عقب خودرو
لوازم مصرفی خودرو
برند های خودرو : بنز ، بی ام و ، تویوتا ، کیا ، هیوندای ، انواع خودرو های چینی
انواع خودرو های آلمانی و فرانسوی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

بنزین تحت عنوان بزرگترین ماده لازم برای تکان یک خودروی بنزینی، اهمیت ویژه ای در قدمت و کیفیت کارکرد موتور خودرو دارااست. در شکل استفاده از بنزینی که فاقد استانداردهای لازم موتور خودرو و کیفیت مورد نیاز را نداشته باشد، بازده موتور خودرو به شدت کاهش پیدا کرده و قدمت آن کاهش قابل توجهی می نماید. از این رو ممکن میباشد رانندگانی که به سلامت و قدمت موتور خودروی خویش اهمیت میدهند، با این پرسش مواجه شوند که به کارگیری از چه نوع بنزینی و با چه سطح کیفی برای خودرویشان مناسب میباشد. آیا اینجانب برای خودروی خویش می بایست از بنزین سوپر به کارگیری کنم یا این که بنزین ساده برای خودروی خود مطلوب میباشد؟ به کارگیری از کامل کننده سوخت برای خودرو نیاز میباشد؟ خودروی اینجانب به اکتان بوستر نیاز دارد؟ در‌ این مقاله عملکرد می کنیم به‌ این مسئله بپردازیم که هر خودرو به چه نوع بنزینی نیاز دارد و کدام سوخت برای هر مورد سفارش می شود.... برای پاسخ دادن به‌ این پرسش در بالا بایستی با چندین مولفه در سوخت خودرو آشنا باشیم.

- استاندارد یورو

- سرب

- عدد اکتان


استاندارد یورو چه می باشد؟

استاندارد یورو، استاندارد آلایندگی‌ است. این استاندارد بوسیله اتحادیه اروپا حال و روز میگردد و هر چند سال یکبار ارتقاء پیدا می نماید. حال پاس کردن استاندارد یورو 6 در اروپا برای خودروها اجباریست. کسب استاندارد یورو به مقدار 4 گاز دارای ربط میباشد: اکسید نیتروژن (NOx) مونوکسید کربن (CO) هیدروکربن ها (HC) ذرات آویزان (PM) مقدار مجاز این گاز ها برای موتور بنزینی طبق استاندارد یورو به شرح جدول ذیل میباشد

 

قطعات یدکی موتور خودرو ام وی ام


سرب چه است؟
در اوایل قرن 20 خودروسازی جنرال موتورز با جاری ساختن پژوهش ها نشانه اعطا کرد ترکیبات دارنده سرب موجب ارتقاء بازده پیشرانه خودرو  میشوند. این سود در کنار بها نادر سرب و ترکیبات آن سبب شد این ماده تحت عنوان یک کدام از شالوده های سوخت آیتم به کار گیری قرار گیرد. البته در آخرهای این قرن ادامه پژوهش ها سود را به جایی رساند که سرب مو جود در سوخت باعث به ایرادات عصبی، کاهش ضریب هوشی (IQ) و ارتقاء جنایات خشونت آمیزی گردد. از این رو مملکت ها مورد حذف این ماده از سوخت آیتم استفاده خویش را آماده کرده و راز اجرا در سال 2021، الجزایر تحت عنوان آخرین میهن کاربر از بنزین سرب دار، به کار گیری از آن خاتمه داده و حالا می توان اعلام‌کرد به کارگیری از بنزین سرب دار برای خودرو در دنیا منسوخ گردیده‌ است.
عدد اکتان سوخت چه میباشد؟
عدد اکتان معین می نماید که بنزین تا چه حد بضاعت و توان متراکم شدن داراست تا خود به خود (سوای جرقه) منفجر خواهد شد. از آنجایی که ایجاد نیرو به وسیله موتور خودرو پایدار بر اصل تراکم و انفجار شکل میگیرد، پس ترازو اکتان سوخت نقش اصلی و بسزایی در کارکرد موتور خودرو خواهد داشت. در صورتی که شناخت جزیی با موتور خودرو داشته باشید، می‌دانید که قطعه ای در موتور کلیه ی خودرو ها به عنوان "شمع" به کارگیری قرار میگیرد. شمع وظیفه جرقه زنی و ساخت‌و‌ساز اشتعال را بر عهده دارااست و این شغل را در هنگامی معلوم و هماهنگ، با مابقی قطعات موتور خودرو جاری ساختن میدهد تا پیشرانه به طور سرازیر و بالانس کار نماید. به گویش معمولی، در شرایطی که عدد اکتان به مقدار کافی نباشد، بنزین زودتر از آنچه موعود انفجار به موقع در موتور خودروست، منفجر می‌شود. یعنی انفجار سوخت هنگامی اعمال می‌گردد که شمع هنوز جرقه نزده و این یعنی نامنظم شدن زمانبندی های موتور خودرو برای یک احتراق بدون نقص و به موقع و در نتیجه کارکرد نامناسب و تولید ضربه در موتور خودرو(ناک).

عدد اکتان بنزین ساده و سوپر چقدر میباشد؟

طبق تحلیل‌ها و اعدادی که اعلام گردیده، عدد اکتان بنزین ساده 87 و عدد اکتان بنزین سوپر 95 میباشد. این اعداد ممکن میباشد در زمان های  متعدد و مقام های متعدد سوخت تلورانس داشته باشند. ولی میرسیم به قسمت مهم مقاله که ماشین اینجانب به بنزین سوپر نیاز داره یا این که بنزین معمولی؟

نخست خودروهای بازار کشورمان را به 5 گروه تقسیم میکنیم

مجموعه اولیه: خودرو های عرف داخلی با موتور تنفس طبیعی 

گروه دوم: خودرو های عرف داخلی و چینی با موتور دارنده تکنولوژی جدیدتر یا این که توربوشارژ 

تیم سوم: خودرو های خارجی تنفس طبیعی 

مجموعه چهارم: خودرو های خارجی توربوشارژ 

تیم پنجم: خودرو های خارجی توربوشارژ با بازده بالا 

برای رسیدن به جواب موثق، نخست بایستی به پیشنهاد تولیدکنندگان خودروها مراجعه کنیم.


مجموعه نخستین؛ بنزین مطلوب برای خودرو های داخلی با موتور تنفس طبیعی:
اکثر خودرو های داخلی در برگیرنده گونه های پراید و تیبا، خانواده پژو، سمند، دنا گونه های تندر90 و ساندرو از موتور های با کد M13، M15، XU7،EF7 ،K4M ، TU3 وTU5 به کارگیری می نمایند. طبق سفارش تولید کننده برای گونه های پژو 405 و پارس و سمند با موتور XU7 بایستی

 از بنزین فارغ از سرب با عدد اکتان 95 استفاده شود. طبق سفارش تولید کننده برای اشکال پژو 206 با موتور TU3 و TU5 بایستی از بنزین سوای سرب با عدد اکتان دست کم 87 یا این که 95 استفاده شود. طبق پیشنهاد تولید کننده برای اشکال رنو تندر90 و ساندرو با موتور K4M بایستی از بنزین فارغ از سرب با دست کم عدد اکتان 87 یا این که 95 مصرف شود. طبق پیشنهاد سازنده برای اشکال پراید، تیبا، ساینا و کوییک با موتور M13 و M15 می بایست از بنزین سوای سرب و یورو4 بهره برددرباره‌ی عدد اکتان برای این پیشرانه ها چیزی تیترنشده میباشد؛ می توان عدد اکتان 87 را برای آنها در نظر گرفت. طبق پیشنهاد آفریننده برای اشکال سمند و دنا با موتور EF7 بایستی از بنزین سوای سرب با عدد اکتان 95 استفاده شودپیشنهاد به کارگیری از بنزین با اکتان 95، در واقع صاحب و مالک خودرو را مکلف به به کار گیری از بنزین سوپر می کند. این در حالی میباشد که هزینه نسبتا زیاد به کارگیری از بنزین سوپر برای خودرو های اقتصادی شاید برای صاحب مقرون به صرفه نباشد. در نحوه به کارگیری از این نوع خودرو ها توصیه میشود در شکل قابلیت و امکان، از ادغام بنزین سوپر و ساده استفاده شودبه کارگیری از تکمیل کننده انژکتور شوی مطلوب و تمیز کننده سیستم سوخت رسانی در زمان مشخص و معلوم (از جمله به ازای هر 2 خدمت روغن) می‌تواند به

سلامت خودرو یاری دهد و رسوبات و جرم حاصل از سوختن بد بنزین در محیط احتراق را از بین ببرد.

صفحه کلاچ ام جی 3
مجموعه دوم: بنزین مطلوب برای خودرو های داخلی و چینی با پیشرانه تازه یا این که توربو شارژ
اکثر خودرو های چینی و داخلی که پیشرانه های بروزتر از دیگر خودرو ها دارا هستند یا این که از سیستم توربوشارژ به کار گیری می نمایند نیاز به استفاده از بنزین با دست کم عدد اکتان 92 دارا هستند. این خودرو ها علیرغم اقتدار کمتر و تکنولوژی دیرین تر از خودروهای روز اروپایی، بواسطه به کار گیری از ECU با نرم افزار(مپ) ابتدایی تر و آلیاژ ضعیف تر و اعتنا مونتاژ زیر تر در تشکیل داد پیشرانه شان، ممکن می باشد سود تغییرات و افت کیفیت بنزین را چه بسا زودتر از آن ها بروز دهند و در مقطع کمتری در گیر زخم شوند؛ لذا استفاده از بنزین مطلوب برای این نوع خودرو ها اهمیت دوچندان داراستمخلوط بنزین ساده و سوپر، به کارگیری از اکتان بوستر در شکل سوختگیری با بنزین ساده و استفاده از شوینده های سیستم سوخت رسانی برای این نوع خودرو ها پیشنهاد می شوداشکال تولیدها چری، جک، ام‌جی، دیگنیتی و فیدلیتی محصول های خودروسازی فردا، دایون و کلوت و SWM به عنوان مثال این خودرو ها میباشند. برای محصول های توربوشارژ داخلی به عنوان مثال دنا پلاس توربو دنده ای و دنا پلاس توربو خود کار و سورن توربو پیشنهاد تولید کننده به کارگیری از بنزین با عدد اکتان 95 میباشددرباره‌ی شاهین با موتور توربوشارژ بنزین با عدد اکتان 87 قابل قبول میباشد.
تیم سوم: بنزین مطلوب برای خودرو های خارجی تنفس طبیعی
غالب خودروهای وارد شده مثلا اشکال کیا، هیوندای، تویوتا، لکسوس، ب ام و، مرسدس بنز با موتور تنفس طبیعی با پاشش چندین نقطه ای (MPI) و پاشش بدون واسطه (GDI) دست‌کم عدد اکتان 87 (RON) را برای به کار گیری نیاز دارند. این بدان معناست که برای رسیدن به کاکرد مطلوب در موتور این خودرو ها می توان از بنزین ساده بهره بردولی این در حالیست که باور داشته باشیم عدد اکتان سوخت رده ها برای بنزین ساده به طبع مساوی یا این که پاره ای بالاتر از 87 خواهد بود. از این جهت برای خودداری از زخم وصال به موتور این خودرو ها، سوخت پیشنهادی برای به کار گیری مخلوط بنزین سوپر و معمولی در هر باک میباشدشرکت ها تاکید دارند که به کار گیری از سوخت با عدد اکتان فراتر تا 95، موجب بازده عالی موتور شود در حالی که الزامی برای به کارگیری از آن وجود نداردشرکت کیا و هیوندای، به کارگیری از انژکتور شوی و منزه کننده سیستم سوخت رسانی ساخت و ساز گردیده به وسیله مارک خویش را به عنوان انژکتور شوی +i3000 هیوندای-کیا توصیه میکنند. این کامل کننده سوخت 500 میلی لیتر وسعت دارد و شرکت سفارش می نماید کل خودروهای ساخت گردیده با مارک کیا و هیوندای هر 5000 کیلومتر از این محلول استفاده نمایند.

گروه چهارم: بنزین مطلوب برای خودرو های خارجی توربوشارژ

طبق سفارش تولیدکننده گونه های خودرو های ب ام و توربوشارژ در برگیرنده خصوصی 3 با کد F (320i، 328i و 330i)، خصوصی 4 با کد F (420i و 428i)، محرمانه 5 با کد F و G (520i، 528i و 530i) محرمانه 7، ایکس3 و ایکس4 با کد F با به کارگیری از بنزین با عدد اکتان کمتر از 91 جراحت خواهند دید. این در حالی میباشد که عدد پیشنهادی ب ام و برای خودرو های خویش بنزین با اکتان 93 میباشد و در شکل استفاده پرفشار از خودرو می بایست از بنزین با دست‌کم عدد اکتان 95 به کار گرفت. تولید کننده فولکس واگن در برگیرنده تیگوان و پاسات، گلف GTI و بیتل به بنزین با دستکم عدد اکتان 91 نیاز دارند. به واسطه آلرژی بالای پیشرانه این خودرو ها خصوصا در سبک های بیتل و گلف، استفاده از بنزین سوپر پیشنهاد میشوداشکال خودروهای مرسدس بنز توربو شارژ نیز در برگیرنده سبک های C-class، E-class، CLS-class، S-class با موتور های 4 سیلندر، 6 سیلندر و 8 سیلندر توربو شارژ خودرو دستکم نیاز به بنزین با عدد اکتان 91، پیشنهادی 93 و با به کار گیری پرفشار نیاز به بنزین با عدد اکتان 95 هستند. بنزین پیشنهادی برای اشکال خودرو های توربوشارژ لکسوس، مشمول NX200T و RX200T بنزینی است که دست کم عدد اکتان آن 91 باشد. این در حالی میباشد که خودروهای هیبریدی شرکت تویوتا-لکسوس مانند NX300h، کمری هیبرید و پریوس نیاز به بنزین با دستکم عدد اکتان 87 دارا هستند.
گروه پنجم: بنزین مطلوب برای خودرو های خارجی توربوشارژ با بازده بالا
بعد از تولید محدودیت واردات برای خودرو های با وسعت موتور بیشتر از 2500 سی سی، بین خودرو های اسپرت بازار، مواقعی وجود دارد که با وسعت نادر پیشرانه قدرت بالایی ساخت‌و‌ساز می نمایند. خودرو های 4 سیلندری که اقتدار آنها برخی از خودروی 6 و 8 سیلندر پیشی گرفته میباشدمبرهن میباشد که در این خودرو ها به واسطه بازده بسیار بالا، آلرژی به مایعات آیتم به کار گیری در موتور به عنوان مثال روغن و بنزین بسیار زیاد میباشد. آلفارومئو جولیتا و 4C، مرسدس بنز CLA45 و GLA45، گونه های لوتوس، ب ام و I8 و ولوو XC90 از این قبیل خودروها میباشند. برای اکثر خودروهای توربوشارژ با بازده بالا، بنزین پیشنهادی می بایست دست کم عدد اکتان 94 یا این که 95 را دارا باشد. برای مثال مرسدس بنز برای CLA45 و GLA45 اعلام کرده که ارتقاء عدد اکتان تا 98، به بازده عالی پیشرانه امداد میکند. از این رو می شود به قاطعیت اعلام‌کرد به کارگیری از بنزین سوپر در کنار اکتان بوستر، از سفارش های حیاتی در به کارگیری از این خودرو ها میباشد.

روش صحیح رانندگی در هنگام استفاده از بنزین نامناسب:

در بعضی مواقع ممکن میباشد به ناچار به کار گیری از بنزین نامناسب برای خودروی خویش گردیدکم یاب شدن بنزین سوپر، سوختگیری در موضع های در بین شهری و یا این که عدم دسترسی به کامل کننده سوخت از این دست وضعیت ها میباشندروش رانندگی خودرو در‌ این مواقع، تاثیر بسزایی در کاهش جراحت و مخاطرات احتمالی برای موتور خودروی شما می باشند. در خودروهای توربوشارژ، این سیستم با مکیدن هوای بیشتر سبب تولید احتراق کارکشته تر در موتور خودرو و در سود آن راندمان فراتر میگردد. احتراق کار کشته تر به معنای ساخت و ساز گرمای بیشتر میباشد و گرما موجب خودسوزی، یا این که سوختن زود هنگام بنزین معدود کیفیت و ساخت‌و‌ساز ضربه در موتور (ناک) میشود. به گویش معمولی برای پرهیز از بروز این واقعه در خلق و خوی با خودرو بایستی به طوری رانندگی فرمایید که توربو هوای کمتری به موتور ماشین وارد نماید یا این که اصطلاحا توربو تحت بار کمتری برود. در وقتی که با دنده مرده حرکت می‌کنید (دنده بیش تر از حد مدل باشد و خودرو نیاز به معکوس داشته باشد) توربو همت می نماید با ارتقا بوست و پست کردن هوای بیشتر به موتور این ضعف را جبران نماید و در نتیجه پیشرانه با بنزین معدود کیفیت موجب ناک زدن موتور گردد. پس با بنزین معدود کیفیت...

سپر خودرو

1- دنده مرده ممنوع 

در این مواقع همت فرمایید دنده را مدل کرده و با فشار کمتر بر روی پدال گاز، افت اقتدار را جبران فرمائیدوقتی که پدال گاز را تا آخر فشار می دهید، به خودرو خویش می‌گویید که بیشترین قدرت را میخواهم. بیشترین قدرت یعنی توربو و موتور بیشترین بازده خویش را ارائه دهند و سود آن با سوخت بی کیفیت، ناک زدن و زخم به موتور میباشد. پس با بنزین نادر کیفیت....

2- تخت گاز ممنوع

به صدای موتور گوش فرمائید. هر مکانیزم مکانیکی در شرایطی‌که که ذیل فشار باشد، صدای ناهنجار و غیر معمولی ساخت می نماید و موتور خودرو نیز از این قاعده استثنا نداردتولید صدای تق تق و یک پارچه نبودن صدای موتور در زمان شتابگیری از بدور ذیل تا به دور بالا نماد دهنده ناک زدن موتور خودرو می باشندچنانچه که با این صدا ها روبرو شدید، خوی رانندگی خویش را تغییر‌و تحول داده و کارایی فرمائید اختلال سوخت را با سوختگیری با بنزین عالی یا این که به کار گیری از اکتان بوستر حل نمائید. پس با بنزین نادر کیفیت....

3- به صدای موتور اعتنا کن

گرم شدن بیش تر از حد موتور، ایراد سوخت بد را دوچندان می نمایدهمان طور که گفته شد، بنزین کم کیفیت در جوار با گرما مبتلا خوسوزی میگردد. پس گرمای بیشتر موتور این ایراد را پررنگ تر می نماید. پس با بنزین معدود کیفیت....

4- دمای موتور را دائما محاسبه کن 

سوالهای متداول در زمینه ی به کارگیری از بنزین سوپر و اکتان بوستر:
هر یکسری باک ساده یک باک سوپر بزنم ایده خوبیه؟
خیر! در واقع کامپیوتر خودرو نرم‌افزار موتور را با اعتنا به کیفیت سوخت تهیه می نماید و راننده با به کارگیری پشت سر هم از بنزین ساده-سوپر-ساده این عملیات تهیه و تنظیم را
۳ جایگاه به آن محول می نماید. این در حالیست که بنزین سوپر خواص منزه کنندگی آنچنانی ندارد تا اثر های احتمالی ناخوشایند از سوختن بنزین ساده در موتور خودرو را از بین ببرد. ترجیحا کوشش نمایید در استفاده از خودروی خویش از سوخت با جایگاه های کیفی یکسان و با ثبات به کارگیری نماییدمخلوط بنزین ساده و سوپر با نسبت اثبات در هر باک می‌تواند ایده بهتری باشد...

ادغام بنزین ساده و اکتان شبیه بنزین سوپر میباشد؟

اکتان بوستر ها در اشکال متفاوتی ایجاد میگردند. به ازای هر 10 پوینت، 1 واحد اکتان ارتقا (در شکل به کارگیری از اکتان بوستر در عوض مقدار سوخت سفارش گردیده) در بنزین شکل می‌گیرد. با این تفاسیر گونه های اکتان بوستر با حدود 0.8 تا 3 واحد ارتقاء عدد اکتان، بنزین ساده را به بنزین سوپر تبدیل نمی نماید. با این هم اکنون مواد دیگر گزینه به کارگیری در اکتان بوستر سبب می‌گردد تحمل دمای بنزین ارتقاء یابد و احتمال ساخت جرم در محیط احتراق کاهش یابد و سیستم سوخت رسانی تلاش بهتری داشته باشد.
تفاوت کامل کننده با اکتان چه می‌باشد؟
همان طور که از اسم آنها برداشت می‌گردد، هرگونه افزودنی که به بنزین خودرو اضافه می‌شود، تکمیل کننده بنزین نام دارد. تکمیل کننده ها اشکال فراوانی دارا‌ هستند و هر کدام به مقصود خاصی گزینه استفاده قرار می‌گیرندبرخی از کامل کننده های سوخت عبارتند از:

- اکتان بوسترها - انژکتورشوی ها و تمیز کننده های سیستم سوخت رسانی - کاتالیزور شوی ها - نشت گیر ها ولی اکتان بوسترها که یکی از اشکال تکمیل کننده های سوخت می‌باشند، به غرض ارتقاء عدد اکتان و کاهش ناک موتور تحت عنوان بزرگترین کاربری آنان گزینه به کارگیری قرار می گیرند.
شایسته ترین اکتان بوستر کدام میباشد؟
مجموعاَ نمی توان یک مارک یا این که یک نوع اکتان بوستر را شایسته ترین تیتر کرد. این تولیدها در دوز های گوناگون و برای کاربری های متعدد ساخته میشوند و هر خصوصی از آنان تلاش مناسب خویش را برای طیف خاصی از خودرو ها شکل می‌دهند. از پر رنگ ترین مارک اکتان بوستر های مو جود در بازار می شود به مارک های پریستون، لوکاس، گاموت، لیکو مولی، ورث، اس‌تی‌پی و راوینول اشاره نمود.

به کار گیری از 2 اکتان بوستر یا این که بیشتر در هر باک ضرر و زیان داراست؟
طبق پیشنهاد تولیدکنندگان اکتان بوستر ها هر قوطی برای مخلوط با مقدار مشخصی بنزین مطلوب میباشداستفاده بیشتر از حد مجاز اکتان بوستر ممکن صدماتی به قسمت های فنی خودرو به عنوان مثال کاتالیزور ماشین، شمع ها و سنسور های اکسیژن خواهد شدهمینطور به کارگیری بیش از حد از اکتان موجب رقیق شدن سوخت و کارکرد نامناسب موتور شود.
اکتان بوستر ها زیان هم دارا هستند؟
در شکل استفاده از اکتان بوستر مرغوب و اساسی در مقدار مجاز، ضرری متوجه خودروی شما نخواهد شد. اکتان بوستر ها در نوع به کارگیری شهری و ریس ساخت می‌شوند که مثال های شهری، مطلوب برای خودرو های ساخت انبوه میباشد و علاوه بر کاهش زخم های پیشرانه، موجب کاهش آلایندگی های آن و کاهش مصرف سوخت میشود.

استفاده از اکتان بوستر چه مزایایی دارا است؟
به کارگیری از اکتان بوستر ها با اعتنا به مارک، نوع و سکو آن ها مزایای متفاوتی خواهد داشت. البته کلاً می توان موردهای زیر را از مزایای استفاده از اکتان بوستر های اساسی و مارک های دارای اعتبار دانست:
ارتقاء بازده موتور به کمک ارتقا ترمز و گشتاور
خودداری از ساخت و ساز ضربه(ناک) در موتور خودرو
- کاهش مصرف سوخت
- کاهش واحد سنجش آلایندگی موتور خودرو
پرهیز از ساخت‌و‌ساز رسوب و کثیفی در محیط احتراق

 

فروشگاه Cari4

نظرات (۱)

  • رامین جعفری
  • سلام ، شرکت ما با تولید بهترین چراغ های اسپرت آماده خدمت رسانی به دوستان گرامی می باشد .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی