بیشتر رانندگان به کمک فنر ماشین اهمیت چندانی نمی دهند با این که این بخش از مهمترین قسمتهای ایمنی ماشین میباشد رانندگان وسایل نقلیه می بایست دقت داشته باشند که در کنار دقت به ترمز ها و لاستیکها و چرخ ها و . . . می بایست کمک فنر های ماشین خودشان را که هم جنبه ایمنی داشته و هم این که به سالم ماندن دیگر قسمتها کمک به سزایی میکند که دقت کافی داشته باشند شایسته ترین روش سفارش شده برای مشاهده کمک فنر ها ی اتومبیل مشاهده بر طبق هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو میباشد روش نخستین به کمک دستگاهها ی مختص عیب یابی کمک فنر میباشد که این دسته دستگاه ها فعلا در مرکز های فنی معاینه ماشین موجود هست.
تشخیص عیب کمک فنرها
روش دوم که خیلی ساده هست و برای همگی قابلیت آن آماده میباشد بدین صورت است که شما یکی از پاهای خودتان را در یکی از چهار کناره خودرو روی سپر ماشین قرار می دهید و با فشار پا آن قسمت را در سمت ذیل میرانید که می بایست هنگام رجوع و برگشت تنها یک بار به محل خود برگردد و در صورتیکه این نوسان بیشتر از یک بار رخ دهد کمک فنر شما در آن حوزه وخیم میباشد، آن گاه به ترتیب دیگر کناره های اتومبیل را آزمون مینماییم تا متوجه سلامت کمک فنر ها شویم. روش سوم که کامل کننده روش دوم است این است که شما زمانی که به خرابی کمک فنر خود تردید نمودید هنگام فشار وارد کردن به کناره های اتومبیل دست خودتان را روی مهره محکم کننده کمک فنر قرار دهید، در صورتی که حس لقی یا این که جیر جیر کردن نمودید به مکانیک رجوع نمایید و دقت داشته باشید که وخیم بودن کمک فنرها میتواند به قسمتهای ذیل آسیب می رساند:
1- جعبه فرمان 2- دیفرانسیل 3- لاستیکها 4- بلبرینگها ی چرخ ها 5- فنر ها 6- سیبکهای فرمان (در وضعیت فرسودگی کمکها و یا این که خرابی آنها فشار زیاد متعددی به بخش لاستیکه وارد می شود و لاستیکه بایستی بار ارتجاعی متعددی را تحمل کنند) 7- بوشهای لاستیک ۸- چهار شاخه گاردان ۹- گیربکس (جعبه تعویض دنده)