آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که در طی رانندگی، سنگی به شیشه خودروی شما برخورد نماید و سبب سورا، خوردگی یا این که شکستگی شیشه شود؟ آیا در اینگونه مواردی شیشه خودرو را تعویض و یا این که آن را ترمیم کرده اید؟ اما ترمیم شیشه های ترک خورده برای هر نوع شکستگی مقدور وجود ندارد، زیرا در حالتی که سوراخ شیشه زیاد باشد در آینده احتمال جلو رفتن شکاف در محل شکستگی وجود دارد و از نظر هزینه هم برای صاحب و مالک خودرو مقرون به صرفه نیست. پیشنهاد میگردد هر چه زودتر برای ترمیم شیشه ماشین سنگ خورده مبادرت فرمایید، چون به علت عدم پیشرفت سوراخ، احتمال بهبود و ترمیم شیشه بیشتر خواهد بود و برای شما هزینه کمتری خواهد داشت.
یکی از راه های ترمیم شیشه های سنگ خورده و دارنده رخنه، به کارگیری از چسبهای سیلیکون ویژه ای بوده که به وسیله اشعه ماوراء بنفش (UV) پخته و محکم خواهد شد. هزینه ترمیم، به نسبت بزرگی رخنه یا این که سنگ خوردگی و مقدار چسب استفاده شده متغیر میباشد. ابزار ترمیم شیشه خودرو معمولاً تولید شده در آمریکا، ایتالیا و آلمان می باشند که البته به تازگی کشورهایی مانند چین نیز اقدام به تولید آن کرده اند. چنانچه شکاف یا این که سنگ خوردگی شیشه بیشتر از حد معمول نباشد، اپراتورها ترمیم شیشه خودرو را با ضمانت 100 درصد اجرا میدهند که در اینگونه مواقعی اثر ناشی از واکنش سنگ تا حدود 70 درصد محو میگردد و احتمال جلو رفتن رخنه روی شیشه کمتر از یک درصد خواهد بود. دستگاه ترمیم سوراخ و سنگ خوردگی شیشه در سبکهای متفاوت ایجاد میگردد که تمامی یک عمل را ایفا میدهند و فقط تفاوت آنها در نوع مواد چسب یا این که رزین مصرفی جهت ترمیم شیشه میباشد.
ترمیم شیشه ترک خورده ماشین
رزین از روش یک دستگاه نسبتاً ساده به محل سوراخ یا این که شکستگی شیشه تزریق میشود و با تاباندن اشعه UV روی رزین مصرفی و کم آب شدن آن، فعالیت ترمیم شیشه نقطه نهایی مییابد. در زمینهی ترمیم سنگ خوردگیهای کوچک که یک شکستگی به صورت ستاره تولید مینمایند، طرز جاری ساختن عمل به این شکل میباشد که اپراتورهای حرفهای در اواسط محل رخنه خورده روی شیشه، با به کارگیری از ابزارهای توسعه یافته یک حفره کوچک سوزنی تولید کرده و بوسیله دستگاههای مخصوصی، رزینهای ویژه ترمیم را به درون حفره و شکافهای جانبی آن تزریق مینمایند. آنگاه رزین اضافه را بوسیله کاردک برمیدارند. رزین داخل رخنهها بعد از تابش اشعه UV کم آب و مستحکم میگردد و رزینهای تزریق شده که در جایگاه مصدوم کم آب گردیده اند، با ظواهر روشن و شیشه ای خویش، تا حد متعددی سوراخ و حفره ناشی از سنگ خوردگی را از میان میبرند.
شیشه بغل تویوتا اف جی کروز
در خصوص شکستگی ها و سوراخهای بلندتر روی شیشه نیز نحوه فعالیت حدوداً شبیه ترمیم سنگخوردگیهای کوچک میباشد، با این تفاوت که جهت دوری از پیشرفت رخنه و شکستگی در جلوی هر مورد از رخنهها، یک حفره سوزنی ساخت و ساز مینمایند و بوسیله دستگاه تزریق ثابت و متحرک، تک تک رخنه را پُر کرده و آنگاه موضع های ترمیم گردیده را در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار میدهند.
اکثر رانندگان و مالکان خودروها ترجیح میدهند که به مکان تعویض بدون نقص شیشه خودروی خویش آن را ترمیم نمایند، چون فکر می کنند در حالتی که شیشه خودرو تعویض گردد، اتصال آن از وضعیت فابریک یا این که کارگاهای بیرون گردیده و با نصب دوباره، طریق اتصال شیشه نو به کیفیت نصب شیشه نخستین نخواهد رسید هر قدر هم این شغل با تمرکز صورت بپذیرد. واقعیت این میباشد که تعویض شیشه در بیشتر خودروها معایبی هم داراست که برخی از آنان عبارتند از:
معایب تعویض شیشه خودرو
- ممکن میباشد بعد از تعویض شیشه به شکل دستی آببندی اتاق به هم بخورد و در هنگام بارندگی یا این که شستشو، آب به درون کابین خودرو نشت کرده و به بخشهای داخلی اتاق نفوذ نماید.
- قابلیت دارد بعد از تعویض شیشه، در سرعتهای فراتر صدای زوزه باد از درزهای آن شنیده گردد.
- در شکل پیدا نشدن شیشه فابریک خودرو (برای سبکهای سابق)، علاوه بر تغییرو تحول در کیفیت دید راننده، ممکن میباشد بهاء خودرو افت شدیدی پیدا نماید.
- هزینه تعویض شیشه، فراتر از هزینه ترمیم آن میباشد.
- بعد از تعویض شیشه، پلیس یا این که نمایندگی فروش خودرو، مدرک سالم یا این که صفحه معاینه فنی را به راحتی تأیید نمینمایند.
نکته های مهم بعد از ترمیم شیشه
یکی از خصوصیتهای ترمیم شیشه، این بوده که این عمل سوای در آوردن آن قابلیت پذیر میباشد و صرفا بایستی به خیال و خاطر داشته باشیم که بعد از عکس العمل سنگ با شیشه خودرو و شکاف وارد کردن آن پیش از مبادرت به ترمیم بایستی از ورود آب به درون منفذهای رخنه، خودداری کنیم تا سبب کاهش استحکام، مات شدن، جرم پیدا کردن وکاهش کیفیت و شفافیت شیشه، در بخش ترمیم گردیده نشود. لذا بدین منظور بایستی روی رخنه را به وسیله چسبهای نواری عریض روشن پوشاند. پیش از ترمیم شیشه، هیچ وقت نباید خودرو را به کارواش برد. همینطور می بایست از بروز شوکهای گرمایی یا این که سرمایی به شیشه خودداری کرد تا منجر زبه یاد شدن و توسعه رخنه نشود و لذا پیش از ترمیم، بایستی از کاربرد اسپلیت یا این که بخاری زیر شیشه جلوگیری کرد.
هر چه ترمیم زودتر و سریعتر صورت بپذیرد سود و کیفیت بهتری خواهد داشت. اما بعد از ترمیم شیشه و کم آب شدن رزین، دیگر نیازی به محافظت و نگهداری از محل ترمیم گردیده نیست و آحاد محدودیتهای تیتر گردیده، برداشته خواهند شد. نکته حائض اهمیت در امر ترمیم شیشه این میباشد که هیچ زمان نباید این کار زیر تابش خورشید ایفا گیرد، چرا که اشعه ماوراء بنفش مو جود در روشنایی آفتاب سبب ساز کم آب شدن سریع رزین می گردد. دیدنی اینجاست که «ترمیم شیشه خودرو» در آمریکا دارنده یک انجمن در میان المللی به اسم «انجمن ملی ترمیم شیشه خودرو» (NWRA) بوده که در سراسر جهان به تیتر یک منبع فناوری دربارهی داده های مرتبط با این صنعت شناخته شده است. این انجمن به اعضای خویش نشریه «تعویض و ترمیم شیشه خودرو» (AGRR) را هم پا به آخرین خبر های مرتبط با این صنعت ارسال مینماید!
به کارگیری از شیشه های تازه
جدیدا شرکتی به اسم Corning اعلام کرده که قصد دارد شیشه هایی به اسم Gorilla Glass برای خودروها تولید نماید که از شیشه های معمول، مدرنتر میباشد و در عین حال مقاومت بیشتری دارا هستند. این شیشه ها سفت تر از اشکال ساده بوده و در قبال ضربه و عکس العمل سنگریزهها مقاوم تر هستند. با کاربرد این نوع شیشه ها شیشه جلوی خودرو در تصادفات خسارات کمتری به سرنشینان وارد خواهد کرد. همینطور این مجموعه متاع دیگری در چنگ پباده سازی و گسترش داراست که به شیشه های انعطافپذیر دارای شهرت می باشند و پیشبینی خواهد شد با ورود آن ها به بازار، خسارات ناشی از شکستن شیشه و خرد شدن آن کاهش چشمگیری پیدا نماید.
به کار گیری از فیلم حفظ کننده در شیشه جلو
در این شیوه لایهای نگهدارنده از خارج شیشه خودرو روی آن چسبانده میخواهد شد که ضد خش بوده و ضخامتی حدود 3/0 میلیمتر داراست. این لایه شیشه جلو را حدود 4 برابر مقاومتر کرده و از شکستن و خرد شدن احتمالی آن به برهان واکنش سنگریزه، ممانعت به کار میاورد.
به کارگیری از شیشه های ایمن لایه ای
این نوع شیشه ها دارنده یک لایه نازک انعطافپذیر از پلاستیک روشن «پلی وینیل بوتیرال» (PVB) میباشند که مابین دو لایه شیشه قرار میگیرد و سبب مقاوم شدن آن میخواهد شد. با وجود این شیشه در خودروها، در شکل واکنش سنگ، غشاء پلاستیکی بازدارنده از شکستن و ریخته شدن قطعات شیشه گردیده، آن را در مکان خویش نگه میدارد و بنابراین، جراحات ناشی از پرتاب شیشه کاهش مییابد. از طرفی این شیشه ها از عبور صداهای با فرکانس بالا خودداری مینماید و تا 97 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید را نیز جذب کرده و باز دارنده عبور آن به داخل اتاق خودرو میشوند.
به کارگیری از تکنولوژی نانو در ایجاد کرد شیشه
به کار گیری از تکنولوژی نانو در تشکیل داد شیشه خودرو، منجر گردیده تا علاوه بر بهبود خاصیت عبور نوروروشنایی و خواص خویش پاک شوندگی، مقاومت و استحکام آنها در قبال ضربه و خط و خش ارتقاء یابد. مواد نانو با رسوخ در مشکل و فرج شیشه سبب ارتقاءخواص پیوستگی مولکولی شیشه گردد و آن را در قبال عکس العمل احتمالی سنگریزه ها مقاومتر خواهد کرد. افزودن «اکسید تیتانیوم» به شیشه خودروها، علاوه بر قابلیت و امکان دفع آلودگی و رطوبت، آنان را در قبال خط و خش و ضربه نیز مقاوم مینماید. همینطور این شیشه ها در قبال شویندههای شیمیایی و اسیدهای ملایم نیز مقاومت بیشتری داشته و تحمل درجه حرارت تا 250 درجه سانتیگراد را دارا هستند. ارزش این نوع شیشه ها با پوشش اکسید تیتانیوم، صرفا 10 درصد بیشتر از مثالهای ساده میباشد.
استفاده از شیشه های ضدضربه و ضدگلوله
شیشه ضد گلوله که تا به حال برای خودروهای خاص و اتومبیلهای اسکورت افراد اصلی به فعالیت میرفت، امروزه در دسترس اشخاص ساده نیز قرار گرفته میباشد. این شیشه ها که معمولاً در بین 7 تا 5/7 میلیمتر ضخامت دارا هستند، با لایه های مقاوم پلاستیک روشن «پلیکربنات»، از خویش مقاومت قابل قبولی را در قبال واکنش سنگ و گلوله نشانه میدهند.