این روز ها حالت اقتصادی به صورتی میباشد که در بازار داغ شب عید هم خرید خودروهای استوک و ارزان بها نسبت به نمونه های صفر و بی کیفیت بهتر هستند و در این حالت بدیهی میباشد که خرید خودرو سالم و مطلوب سفر نوروزی اهمیت ویژه ای پیدا می نماید.به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا نگاهی اجمالی ولی اثر گذار به نکات اصلی برای خرید یک خودرو مطلوب و کم دردسر داشته باشیم و مثلا به سراغ پراید تحت عنوان فراگیرترین خودرو این روزهای کشور ایران رفته ایم.
پراید های کم آزار ولی پر خطرناک
استهلاک نادر دسته های فنی موتور و گیربکس مهمترین خصوصیت پراید تحت عنوان یک خودرو اقتصادی و کم دردسر میباشد، ولی در هنگام خرید مانند استوک این خودرو نیز چک نکاتی درباره با این قطعات الزامی به نظر میرسد. موتور پراید کم کم مبتلا پدیده سوختن واشر سرسیلندر میگردد، البته در ازای حلقه پیستون های ضعیفی دارااست که معمولا در کارکردهای بالا کوشش خویش را از دست میدهند و به تعویض نیاز دارند که نماد این دستور پایین آمدن روغن موتور و خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو در هنگام سرعت گیری (فشار دادن ناگهانی پدال گاز) میباشد. به این ترتیب در اولین گام برای محاسبه سلامت موتور میتوانید واحد سنجش روغن موتور را آنالیز فرمائید و آنگاه با مشاهده دود اگزوز، سلامت حدودی موتور را چک فرمایید. موتور سلام در هیچ حالتی نباید دود آبی داشته باشد و دود مشکی معدود رنگ نشان نپخته سوزی و مصرف سوخت بالاست که قادر است ناشی از عدم تهیه و تنظیم درست کاربراتور یا این که آلوده بودن انژکتور ها باشد ولی دود سپید نادر رنگ در هنگام سرد بودن خودرو طبیعی میباشد و در شکل ادامه کشف کردن این دود در هنگام گرم شدن موتور و یا این که غلیظ بود آن می بایست به سالم بودن واشر سرسیلندر شک کرد.
به جز این گزینه، تست دیگر میتواند گوش سپردن به صدای موتور بوسیله اشخاص دارای تخصص و مکانیک باشد که ممکن است موتور از لحاظ موقعیت حلقه پیستون یا این که واشر سرسیلندر مشکلی نداشته باشد، ولی در اثر مرور مجال و کارکرد بالا در بعضی از اجزای دیگر نظیر یاتاقان و تمایل سوپاپ مجروح باشد که در اینصورت مکانیک خبره و بخش اعظمی از اشخاص فنی به راحتی متوجه وجود خلل می گردند. با این اوصاف می بایست اظهار کرد که ما یحتاج وجود ندارد زیاد نگران تعمیر موتور پراید باشید به دلیل آن که این عمل معمولا با رقمی نزدیک به 1 میلیون تومان به خیر اجرا پذیر میباشد.
نکته دیدنی این میباشد که دوام گیربکس پراید از موتورش کمتر میباشد و معمولا گیربکس ماشین در کارکرد های حدود 200 هزار کیلومتر نیاز به خدمت و تعمیر پیدا می نماید. به هرحال جا نرفتن صحیح دنده ها و ساخت صدای زوزه مانند مثلا عیوب معمول گیربکس پراید میباشد که تعمیرش به هزینه ای نزدیک به نیم میلیون تومان نیاز داراست.
لازم میباشد که بعد از خرید خودرو مسلما سلامت تسمه تایم و تسمه دینام را بررسی نمایید، اما پرایدهای سبک تحت خلاف مثال های نو به پاره شدن تسمه دینام حساس نیستند و در اینحالت جز خاموش شدن ناگهانی پیشرانه آسیبی به موتور وارد نمیشود که البته در مثال های مجهز به موتورهای خصوصی HP+ و یورو 4 روایت متعدد بوده و در شکل پاره شدن تسمه تایم بایستی در انتظار عکس العمل سوپاپ ها با پیستون و تقبل هزینه ای چند صد هزار تومانی بود.
کاربراتوری یا این که انژکتوری
عیوب فنی اصلی پراید به خرابی نقل شده درباره با موتور و گیربکس نادر میگردد، ولی در باب گزینش خودرو کافیست بدانید که تا نصفه سال 83 سبک های کاربراتوری این خودرو به وسیله سایپا ایجاد می شدند ولی در مقطعی کوتاه سبک هایی به عنوان نیم انژکتور از خط ساخت خارج شدند که اکنون به دردسرهای حقیقی مبدل گردیده اند که به این دلیل قطعات فنی مرتبط با تعمیرات و تعویض سیستم نیمه انژکتور (در این سبک جرقه زنی بوسیله دلکو ایفا میشود و پاشش سوخت به یک انژکتور سپرده گردیده است) در بازار نیست و تبدیل آنها به امثال کاربراتوری یا این که به طور کامل انژکتوری هم چندان ساده وجود ندارد و به صرف هزینه متعددی نیاز دارد. پراید تحت عنوان یک خودرو کاربراتوری وارد کشورمان شد و محرمانه های نخستین این خودرو در توان فاصل سال های 1373 تا 1381 به کاربراتورهای بهتر و نادر مصرفی مجهز می باشند که در بازار به عنوان کاربراتور کره ای شناخته میشود. البته بر روی بعضی از سبک های 81 الی 83 کاربراتورهای ساخت ایران و چینی با سیستم موسوم به CLC نصب گردیده اند که کارکرد چندان جالبی ندارند و اکثرا در حین همین سال ها با سبک های کره ای جایگزین گردیده اند. بایستی اعتراف کرد که سبک های انژکتوری بعد از نیمه سال 83 هم خودروهای معدود مصرف و نسبتا ساده از آب در آمده اند و اکثر قریب به حادثه مالکین از کارایی آنها رضایت بدون نقص دارند که البته این یک حقیقت میباشد که تیم انژکتور از کاربراتور بغرنج تر است و پتانسیل بیشتری برای بروز ایرادات برقی و الکترونیکی داراست. بدین ترتیب در شکل خرید امثال انژکتوری بد وجود ندارد که به عبارتی روزهای اولیه ضمن شستشوی خود انژکتورها نسبت به باور یافتن از سالم همه حسگرها، استپر موتور و بقیه قطعات اصلی اطمینان حاصل نمائید تا خودرو برای استفاده در عید نوروز قابل یقین باشد.
شاسی و بدنه
در ضعیف بودن بدنه و شاسی پراید کوچکترین شکی نیست، ولی برای خرید یک پراید استوک سالم بسیار اصلی میباشد که به سلامت شاسی به خصوص سرشاسی های جلو دقت خواهد شد. چرا که در شکل وجود عیب در این قسمت می بایست همیشه نگران بیرون شدن پلوس ها از گیربک بود و این عیب معمولا به راحتی رفع نمیشود. همینطور جراحت دیدگی شاسی میتواند منجر به کاهش قدمت جلوبندی و بروز لاستیک سایی غیر طبیعی گردد و تک تک این ها به کاهش شدید بهاء و قیمت خودرو سبب ساز می گردد، اما با دقت به دیفرانسیل جلو بودن پراید، تصادف از عقب و ضربه ایجاد کردن خودرو در این بخش چندان نگران کننده وجود ندارد ولی در ارتباط به تصادف های وارد به قسمت دماغه خودرو حقیقتا مورد نیاز میباشد که حساسیت به خرج دهید و خودرو را به یک یا این که چندین صافکار حرفه ای نشانه دهید. در شکل خرید خودروهای سبک تر عالی میباشد که شرایط پوسیدگی و زنگ زدگی کمان گلگیرها، قسمت زیرین درب ها و کف صندوق عقب را آنالیز فرمائید، چرا که خرید یک خودرو زنگ زده حتی با ارزش بسیار زیر هم معمولا توجیهی ندارد و سریعا خریدار را دلزده می نماید. با اعتنا به تعدد سرعت گیر و دست انداز در سطح خیابان ها، میتواند با یک دقیقه رانندگی به راحتی از سالمی جلوبندی و سیستم تعلیق یقین حاصل نمائید. جلوبندی وخیم و ضعیف پراید سبب ایجاد کوبش های بسیار شدید به همراه سرو صداهای آزار دهنده میگردد و برای تعمیر آن صرف هزینه ای ما بین صد تا سیصد هزار تومان مورد نیاز میباشد. وخیم شدن جعبه دنده فرمان هم در پراید رایج میباشد که از آلارم های آن می شود به وجود خلاصی در فرمان و یا این که محکم شدن بیشتر از حد آن اشاره نمود. کمک فنرهای پراید بهاء متعددی ندارد، اما قبل از خرید خودرو میتوانید با یک نگاهی به درون گلگیرها معیار سالم آنها را از دید روغن ریزی محاسبه فرمایید.
چرا پژو 2008 در تست گوزن موفق نشد در Cari4
پیشنهاد اساسی
در صورتیکه قصد دارید که با دستکم رقم پرداختی شایسته ترین انتخاب موجود را داشته باشید، تلاش فرمایید از بین مثال های انژکتوری سبک ذیل که در توان فاصل سال های 84 الی 89 ایجاد گردیده اند، یک خودرو با کارکرد کمتر از 150 هزار کیلومتر را تعیین فرمایید. اما مثال های کاربراتوری نیز در شکل محافظت صحیح گزینش های بدی نیستند ولی حقیقت این میباشد که انژکتوری ها تمیز تر و معدود دردسر تر به نظر می رسند و در هنگام فروش نیز بازار بهتری دارا هستند. مثال های بعد از سال 89 که اصطلاحا بر روی پلت فرم X100 صورت گرفته اند که بااعتنا به اصلاحات شاسی و تجهیز به ABS از لحاظ ایمنی و مقاومت شاسی اندکی از سبک های پیشین خوب میباشند، البته متاسفانه بایستی اظهار کرد که کیفیت پراید های تازه نسبت به سبک های کهن افت نموده است و این مورد را حتی در هنگام رانندگی نیز به وضوح متوجه خواهید شد. از سوی دیگر سبک های نو به طور طبیعی بهاء بیشتری هم داراهستند و البته خرید مثال های 83 الی 85 با دارایی ای نزدیک به 10 – 12 میلیون تومان مقدور میباشد که رقمی نزدیک به 50 الی 60 درصد مثال صفر کیلومتر به حساب آورده می شود. بدین نکته دقت نمایید که برای به کارگیری روزانه در شهره های نامرتب و مالامال ترافیک مدرن رنگ دار بودن یا این که سوای رنگ بودن خودرو اهمیت چندانی ندارد و به دلیل آن که با کوچکترین تصادفی ممکن میباشد مزیت بی رنگ بودن خودرو از میان برود و از این لحاظ در گیر افت ارزش گردد. در ازای به نکات مهمتری درباره با سلامت شاسی و قطعات فنی خودرو اعتنا نمائید و از خرید خودروهای تصادفی با شاسی های جوشکاری گردیده پرهیز کنید.