لوازم یدکی ماشین | لوازم یدکی خودرو | لوازم یدکی

ارائه انواع لوازم یدکی خودرو های خارجی و وارداتی ، خودرو های اروپایی و چینی و خودرو های آمریکایی ، Cari4.Com بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو

لوازم یدکی ماشین | لوازم یدکی خودرو | لوازم یدکی

ارائه انواع لوازم یدکی خودرو های خارجی و وارداتی ، خودرو های اروپایی و چینی و خودرو های آمریکایی ، Cari4.Com بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو

لوازم یدکی خودرو
لوازم موتور خودرو
بدنه خودرو
رینگ و لاستیک
لوازم جانبی خودرو
لوازم داخلی خودرو
انواع چراغ جلو و چراغ عقب خودرو
لوازم مصرفی خودرو
برند های خودرو : بنز ، بی ام و ، تویوتا ، کیا ، هیوندای ، انواع خودرو های چینی
انواع خودرو های آلمانی و فرانسوی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰


خودروهایی که با سوخت فسیلی عمل می نمایند برای جنبش نیازمند احتراق در موتور خویش میباشند . این احتراق به وسیله قطعه ای کوچک به اسم شمع موتور انجام می‌گیرد . شمع ماشین در درون موتور و برفراز سیلندر جای‌دارد و بعداز مکش سوخت به باطن سیلندر با یک جرقه کوچک موجب انفجار آن می شود . شمع موتور ماشین برای جرقه زنی نیازمند یک ولتاژ بالاست . این قطعه از بخش های متمایز مانند پیشگیر , الکترود , واشر و … تشکیل می شود .

 

فروش ویژه : شمع موتور تویوتا کرولا


مبنای کارکرد موتور ماشین جنبش پیستون‌ ها درون سیلندرها است , که‌این جنبش سبب به انتقال نیرو به سیستم انتقال اقتدار و در غایت به چرخ‌ ها و تکان ماشین میگردد .
بعد از متراکم شدن ترکیب سوخت و هوا در محفظه‌ی احتراق , حالا نوبت به ساخت جرقه‌ای است که‌این ادغام را بسوزاند . ساخت جرقه در طول مطلوب و باقدرت بالا وظیفه‌ی مهمی است که بوسیله شمع ماشین انجام می شود .

شمع خودرو


اهمیت شمع موتور ماشین
همانگونه که گفته شد , شمع موتور اتومبیل برای جرقه زنی به ولتاژ بالایی نیاز دارااست . این ولتاژ بالا از روش کوِئل ماشین تامین می شود . کوئل برق ولتاژ ذیل را از باتری ماشین می‌گیرد و با ارتقاء ولتاژ آن , این جریان را به شمع ها منتقل می نماید . این ولتاژ به صورت معمولی عددی فی مابین 12000 تا 25000 ولت است که موجب یونیزه شدن گازهای در میان الکترودهای مرکزی و جانبی شمع شده و ساخت جریان و در سود احتراق می نماید .


اجزای شمع خودرو

گرچه شمع ها کوچک می‌باشند ولی هر شمع ماشین از اجزای متفاوتی تشکیل‌شده که در تصویر ذیل بازدید میکنید :

شمع ماشین در حرارت و ولتاژ بالا عمل می نماید , بدین ترتیب ضروری است که از مواد با کیفیتی ساخته شود . جریان ولتاژ بالایی که به شمع اتومبیل میرسد از روش بازدار سرامیکی به الکترود باطن شمع ( الکترود مثبت ) انتقال میابد . این نارسانا سرامیکی از انتقال جریان برق به بدنه ماشین دوری می نماید .
شمع ماشین دارنده دو الکترود مثبت و منفی است . الکترود مثبت در درون بدنه شمع قرار اعطا کرد و صرفا نصیب انتهایی آن مشخص و معلوم است و الکترود منفی هم به بدنه شمع متصل شده‌است و دارنده جریان منفی است . فی مابین الکترود مثبت و منفی مسافت مضاعف کوچکی موجود است که محل جرقه زنی است . بدین مسافت گپ شمع اتومبیل هم گفته می شود .
البته در باطن شمع نیز ساختار مهندسی شده ای جای‌دارد . در تصویر ذیل می‌توانید باطن شمع خودرو را ببینید .

 

پیشنهاد مطالعه : معرفی خودرو ام جی GS اوورکراس


اشکال شمع ماشین
شمع های ماشین دارنده اشکال گوناگونی هستند که هرکدام برای نوعی از موتور اتومبیل تشکیل‌شده گردیده اند نظیر : شمع سرد , گرم , نیکلی , پلاتینیومی , ایریدیومی , یک سری الکترودی و … که در پی تنی چند از آن‌ها‌را توضیح می‌دهیم .
شمع های تعدادی الکترودی
این جور از شمع اتومبیل از یکسری الکترود منفی برخوردار می‌باشد که سبب ساز ارتفاع قدمت فراوان فراتر می‌گردد . به جهت این‌که هربار جرقه زنی منجر خوردگی قطب منفی میگردد , هر الکترود بعد از خورده شدن , جای خویش را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت عوش کرده و در سود ارتفاع قدمت بالاتری برای شمع ماشین ساخت میکنند .


شمع سرد و گرم
محدوده حرارتی ( کد حرارتی ) شمع موتور اتومبیل
در واقع سختی حرارتی و یا این که به عبارتی کد حرارتی شمع موتور میزان حرارت ساخت شده در شمع موتور در نهایی تراز از کارایی آن است .
این دما می بایست به میزان ای ذیل باشد تا بازدارنده از احتراق پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا در محیط احتراق شود ( جنبش ناقص پیستون ) و همینطور این دما می بایست به میزان ای بالا باشد تا از ساخت رسوب در رمز الکترود پرهیز نماید .


به‌این مشقت دمایی تلاش حرارتی شمع موتور گفته می شود . مشقت حرارتی نشان دهنده سعی مناسب شمع موتور خودرو در مقطع دمایی معین است . این بازه زمانی حرارتی و یا این که کد حرارتی به صورت یکی بر روی بدنه شمع موتور اتومبیل نوشته شده شده‌است .
عامل ها تاثیرگذار بر روی کد حرارتی شمع موتور
• مساحت تراز و یا این که ارتفاع دماغه بازدار حرارتی
• سوق دهی حرارتی پیشگیر شمع موتور و الکترود مرکزی
• ساختار الکترود مرکزی نظیر هسته از کالا مس و …
• شرایط نسبی رمز بازدار نسبت به پوسته شمع موتور اتومبیل
مهم ترین فاکتور در انتخاب سختی حرارتی در واقع میزان ارتفاع دماغه نارسانا شمع موتور است . شمع گرم دارنده ارتفاع دماغه بیشتر نارسانا است . ادله ساخت این مسافت در‌این گونه شمع موتور ماشین برای این است که اتلاف حرارتی کمتری داشته باشد و کماکان داغ بماند .

همینطور دماغه نارسانا در شمع موتور گرم نسبتا بسیار است که بیشتر در معرض دمای نتیجه ها از احتراق قرار بگیرید . همت شمع موتور اتومبیل از دسته سرد رفتاری معکوس با شمع موتور ماشین از جور گرم داراست .

شمع موتور اتومبیل بر پایه ی پباده سازی پیشرانه به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شود .
• شمع موتور سرد
شمع های سرد به دلیل کوتاه بودن نصیب مبنا حرارت خویش را با سرعت بیشتری از دست می دهند . کاهش دمای پر سرعت شمع موتور به بالا رفتن کیفیت کار احتراق هم امداد می نماید . شمع های شالوده بلندی که دمای آنان دیرتر کاهش می‌یابد به دلیل مجاورت با گرمای پیستون زودتر از حد مجاز جرقه ساخت می نمایند . احتراق زودرس موجب لرزش موتور و زخم دیدن قطعات آن می شود . بدین ترتیب , از شمع های سرد در موتورهایی که دمای بالایی دارا هستند استعمال میگردند .
• شمع موتور گرم
شمع های گرم حرارت نتایج از احتراق سوخت و هوا را بیشتر در خویش نگه می دارا هستند . این خصوصیت هم مزایای یگانه خویش را دارااست که از جمله آنان می شود به سوختن و از فی مابین رفتن روغن و کربن رسوب کرده بر روی شمع اشاره نمود . در واقع باقی ماندن رسوبات احتراق گذشته بر روی شمع موجب کاهش کیفیت جرقه زنی و زیر وارد شدن بازده موتور می شود . از شمع های گرم در پیشرانه هایی که دمای تولیدی کمتری دارا هستند استعمال می شود .

 

 

شمع ماشین
شمع های نیکلی
شمع موتور نیکلی پایداری گرمایی کمتری نسبت به اشکال دیگر دارااست و در سود ارتفاع قدمت آن هم کوتاه خیس است . در شمع های نیکلی الکترود مثبت به حالت تخت است . شمع های نیکلی مصرف سوخت بالاتری دارا‌هستند ولی در عین هم اکنون از بها زیر ترین نیز برخوردارند . معمولا پیشنهاد می شود که شمع های نیکلی هر 20 هزار کیلومتر بده بستان شوند .

 

پیشنهاد مطالعه: با مشخصات فنی و امکانات رفاهی ام وی ام X22 بیشتر آشنا شوید!

 

شمع های معمولی
شمع های معمولی و متداول در بازار از آلیاژ نیکل تشکیل‌شده که تحمل حرارتی هم اندازه ۴۰۰ سکو دارا هستند و به همین علت غایت قدمت آن‌ها ۳۰ , ۰۰۰ کیلومتر است و بخاطر تخت بودن الکترود مثبت آنان جرقه تماما منظم نیست و همین نکته منجر بالا رفتن مصرف سوخت و نپخته سوزی می شود .
شمع های سوزنی
الکترود مثبت این شمع ها به حالت سوزن نوک تیز است و این خواص سبب می شود که جرقه حاصله از شمع دوچندان ظریف , در سمت سیلندر و خیلی قادر خیس از یک شمع معمولی باشد .
هنگامی که جرقه توانمند خیس باشد شعله حاصله از انفجار بزرگتر و در فیض بنزین باطن سیلندر بطور بدون نقص سوخته , همگی انرژی آن آزاد می شود .
ساختار و کاربرد شمع های سوزنی
درین جور شمع در صورتی بخواهیم در باب ساختار آن کلام کنیم متوجه خوا هیم شد که در‌این شمع ها الکترود مثبت آن به صورت یک سوزن دوزندگی با نوک تیز هست و این ساختار سبب ساز می شود تا اعتنا جرقه دوچندان بالا رفته و آن را به سوی سیلندر قرار دهد .

جذاب است بدانید , این شمع ها به قدری حاذق می‌باشند که قابل قیاس با شمع های بی آلایش و معمولی نیستند . این خواص شمع ها به سیلندر خودرو شما این قابلیت و امکان را می‌دهد تا بنزین در آن به صورت بدون نقص سوخته شده و همه انرژی جان دار در ادغام بنزین به صورت تمام و کمال آزاد شود .

 

شمع خودرو ngk

مواد خالق شمع های سوزنی
اکثر زمان ها اشخاص از شمع های سوزنی به خاطر سعی های آن از آن استعمال می نمایند و آن‌ها به طور معمول از دو جور آلیاژ ساخته شدهاند و هرمورد از آنان دارنده خاصیت ویژه ای میباشند .
شمع های سوزنی با دو گونه آلیاژ ایجاد و روانه بازار میشوند :
• شمع های پلاتینیوم ( G - Power )
در‌این دسته شمع های سوزنی آلیاژی که مورد به کارگیری قرار میگیرد در مخلوط خویش دارنده فلز پلاتین هست و در مقایسه با فلز ایریدیوم ایستادگی حرارتی کمتری دارااست که ایستادگی حرارتی آن حدود 2500 رتبه سلسیوس است . درین شمع پلاتینیومی الکترودها از پلاتینیوم ساخته میگردند و در فیض مقاوت گرمایی بالاتری دارا هستند . براین اساس شمع های پلاتینیومی از ارتفاع قدمت بیشتری نسبت به شمع های نیکلی برخوردارند . ولی پایداری حرارتی بالا سبب می شود تا در راز شمع هیچ دسته افت پتانسیلی چهره ندهد و شدت جرقه نظیر قبلی یکسان باقی بماند . این شمع ها نسبتاً حدود 100000 کیلومتر قدمت اثر گذار دارا هستند .
در شمع موتور پلاتینیومی الکترود مثبت به صورت سوزنی است که موجب ارتقاء کیفیت جرقه زنی می شود . اگر‌چه ارزش این دسته شمع فراتر است ولی تاثیر محسوسی در ارتقا بازده موتور , کاهش مصرف سوخت و بالا رفتن عجله اتومبیل داراست .
• شمع های ایریدیوم
در شمع هایی که بوسیله این دسته آلیاژ ساخته می‌شوند از فلز ایریدیوم با پایداری حرارتی در حدود 4000 مرتبه سلسیوس به عمل برده می شود . اما نکته موءثر دیگر در زمینه‌ی این شمع ها این است که الکترود منفی آن , از نقطه ای پلاتینی هست و سبب ساز می شود بالاترین مرتبه از جرقه در شمع ها تولید شود . این شمع ها با دقت به میزان سوخت مصرفی خویش و ساختار یگانه خویش , حدود 150000 کیلومتر قدمت موءثر دارا‌هستند اما در عمده مواقع با به کار گیری ازمکمل های اکتان می توان این میزان قدمت اثر گذار را ارتقا بخشید .
تفاوت حریق جرقه یک شمع با الکترود مسطح معمولی و الکترود سوزنی از متاع ایریدیوم در تصویر ذیل ( عکس سمت راست ) نمایش داده شده‌است .

 

قیمت شمع خودرو

 

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

هر شمع دارنده یک ارتفاع قدمت مختص می‌باشد که بعد از طی این بازه زمان می بایست نسبت به ردوبدل آن مبادرت نمود . البته گهگاه به دلیل ازدیاد رسوبات نتیجه ها از احتراق در رمز الکترودها و آلوده شدن آن و یا این که جرقه زنی خطا و از در میان رفتن الکترودها , نیاز به ردوبدل شمع اتومبیل پیش از طی کردن ارتفاع قدمت استاندارد خواهد بود .
در‌این مواقع ماشین به خیر و خوبی فعالیت نخواهد کرد و به نوعی در گیر بدسوزی می شود . صحیح عمل نکردن یک کدام از شمع ها منجر می شود که سیلندر ذی‌ربط سوخت را بطور ناقص بسوزاند و در سود سبب ارتقا آلایندگی و در سود صدمه به قطعات موتور گردد .

چه عواملی منجر می شود که شمع ها وخیم شوند؟
جرقه زنی به مرور موجب از فی مابین رفتن تدریجی الکترود شمع موتور اتومبیل می شود . این فرسودگی آنقدر ادامه پیدا می نماید تا آن که الکترودها توان ساخت جرقه و اشتعال ترکیب سوخت و هوای بین خویش را نداشته باشند . فرسودگی شمع ها به صورت بی واسطه بر همت و بازده موتور اتومبیل اثر میگذارد و مصرف سوخت آن را هم ارتقا می‌دهد .

 

پیشنهاد مطالعه : ایران خودرو k132


• جایگاه حرارت دوچندان
ممکن است یکی‌از مرسوم ترین دلایلی که سبب ساز کوتاه شدن قدمت اثر گذار شمع های سوزنی می شود , بالا رفتن سکو حرارت آن‌ها از حد استاندارد باشد و این بالا رفتن رتبه حرارت نیز قادر است ناشی از کارداران متفاوتی باشد .
• آلوده و کثیف شدن قطعه ای از شمع به خاطر ارتقاء کربن
یکی‌از اصلی ترین قسمت های شمع که مشکل در ساختار آن میتواند مشکلاتی دورازشوخی را برای شمع به‌وجود بیاورد راز شمع هست زیرا هنگامی روی آن بوسیله اندازه متعددی از کربن پوشیده شود , قادر است قدمت قطعه متبوع را کاهش بدهد . برای پرهیز از این واقعه خوبتر است از غربال هوای مطلوب استعمال کرده و جلوی انتقال سوخت آلوده و کثیف را گرفت .
• نشت کردن بیش تر از حد روغن
عامل دیگری که برای حاد شدن زود هنگام شمع و یا این که چه بسا کاهش ارتفاع قدمت آن موجود هست , کثیف شدن شمع با روغن است .
به خواسته دوری از پیدایش این اختلال بایستی هرچند وقت یک توشه درزبندی

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو کار آی فور Cari4

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی