در واقع عمل کاسه نمد درزگیری و ممانعت از نشت ماده سیال نظیر روغن به خارج است . هر موتور و یا این که وسیله ای مکانیکی برای انتقال نیروی چرخشی خویش نیازمند قطعه ای به اسم شفت است .
شفت همواره در اکنون تکان دورانی است و برای راحتی این دوران و پرهیز از کم آبی جنبش به روغن کاری آن نیاز میباشد . کهاین روغن به دلیل سیال بودن قصد به گریز و ریخته شدن دارااست که برای خودداری از این نشت از ظرف نمد به کارگیری می شود .
البته چرا نام این قطعه ظرف ای صورت را ظرف نمد نامیده اند؟! در قبلی برای کم آب کردن روغن از پارچه و یا این که نمد برای کم آب کردن روغن به کار گیری می شده که همین اسم نمد به صورت پسوند بعداز پیاله قرار گرفته و ما این قطعه درزگیری روغن را ظرف نمد می نامیم .
ظرف نمد با بعدها و کیفیت های متنوعی بسته به محل قرار گیری و به کار گیری پباده سازی و ایجاد میشوند . بسته به کالا و گونه آن میتواند ارزش پیاله نمد زیاد متغیر باشد .
قسمت های متعددی از قطعات موتور ماشین مشغول نیروی چرخشی میباشند و در واقع هر جا این نیروی چرخشی موتور دخیل باشد مطلقا پیاله نمد نیز آنجا پیدا می شود .
پیاله نمد غالبا در مجاورت و قربت قطعاتی همچون بلبرینگ ها , پلوس , پیستون , امداد فنر , شیر امر و سوپاپ ها به راحتی پیدا می گردند و با اعتنا به مدل کارکرد این قطعات , و توضیحاتی که در ابتدا آمد , کارکرد این قطعه را هم خوب تر ادراک میکنیم .
احتمالا کلیه ما با محیط تیوبی امداد فنر آشنا باشیم که روغن در باطن آن ذیل فشار و با پیاله نمد مخصوصی هم درزگیری شدهاست . به طور معمول مدام برای مطمئن شدن از فساد امداد فنر از ذیل به آن نگاه می نمایند و در صورت بازدید روغن متوجه می گردند که به دلیل فساد پیاله نمد و نشت روغن به خارج , یاری فنر دیگر سعی خویش را از دست داده است و نظیر گذشته اتومبیل قابل انعطاف نیست و یاری فنر بازی نمیکند .
اجزا , فرآورده و همت ظرف نمد
ظرف نمد از فنر , نمد و واشر ساخته شده شدهاست . در کنار نیز عمل کردن این موادتشکیل دهنده موجب می شود که پیاله نمد وظیفه خویش را تحت عنوان درزگیری و آب بندی قطعات دارنده سیال به فعالیت میرود .
پیشنهاد مطالعه : مزایا و معایب رنو تالیسمان
کاسه نمد گیربکس
وجود فنر دراین قطعه موجب جالت کشسانی و ارتجاعی ظرف نمد برای قرارگیری درست و سفت در جای خویش درنظرگرفته شده شدهاست . متاع فنر مصرف شده در پیاله نمد هم بسته به مکانی که در آن استعمال می شود هم میتواند مختلف باشد .
به عنوان مثال از فنر با مال استیل در مواقعی که برای درزگیری آب بکار میبرند به این دلیلکه استیل فلز مقاومی در قبال زنگ زدگی میباشد . واشر به دلیل آب بندی محم خیس و خویش نمد هم برای پایداری در قبال گرما درین سیستم واحد درنظرگرفته شده گردیده اند .
ظرف نمد در هر مکانی که قرار گیرد وظیفه ممانعت از ورود و خروج گرد و غبار و سیالات داخلی میباشد و به صورت کلی خیس می شود به همگی واشرهایی که در مسیر آب بندی کردن یک قطعه به عمل میرود را ظرف نمد میگویند .
کالا خویش پیاله نمد هم بسته به جایی که در آن نصب می شود و حرارت ایجاد شده و سیال داخلی که قرار است بازدارنده از نشت آن شود متعدد میباشد .
به طور معمول ظرف نمدها بسته به وضعیت یاد شده میتوانند از متاع چرم , پلاستیک , سیلیکون و … تشکیلشده باشند . بدون شک تحمل گرما برای هرمورد از این متریال ها میتواند متعدد باشد .
پیاله نمدهایی که در معرض ضربه و تحرک بالایی میباشند از محصول تفلون ساخته میگردند و ادله آن هم به خاطر مقاوت در قبال استهلاک , پوسیدگی و فرسودگی است .
کارداران و نشانه ها فساد کاسه نمد
ممکن است شما که در اکنون قرائت این متنها می باشید , با وجود اینکه مدام از شایسته ترین کیفیت و محصول در تعیین کاسه نمد به کارگیری میکنید ولی گشوده از فساد زود هنگام کاسه نمد خویش گلایه مند باشید .
ظرف نمد و قدمت موءثر آنان علاوه بر کیفیت و جنسی که گزینش میکنید به مواقعی هچون طریق قرارگیری و نصب آن و گزینش درست ظرف نمد برای محلی که در آن
پیشنهاد مطالعه : با مزدا 6 و ویژگیهای بارز آن بیشتر آشنا شوید!
خرابی کاسه نمد
باتوجه به دسته و محل قرارگیری قطعات در رابطه با ظرف نمد و گرمای ایجاد شده , بی تردید پیاله نمد انتخابی هم باید گوناگون باشد .
دمایی که ساخت می شود و گونه روغنی که دراین قطعات به فعالیت میرود بسته به جور اتومبیل هم میتواند مضاعف متعدد باشد که همین دستور موجب شدهاست گونه های پیاله نمد با ایستادگی ها و تحمل حرارت های مختلفی از نیز پباده سازی و ساخت شوند .
یکیاز عارضه ها فساد پیاله نمد که در صدر به آن اشاره شد , شیوه قرارگیری درست پیاله نمدها در جای خویش هست . پیاله نمدها در طرف داخلی خویش یک حاشیه داراهستند کهاین کناره ها بدین خواسته پباده سازی و تشکیلشده گردیده اند که دائما روغن درون شفت را بازگرداند و روی آن بریزد و این فعالیت موجب می شود که شفت هم دائما چرب و روان باشد .
شیارهای داخلی ظرف نمد ممکن است به صورت چپ گرد و یا این که راست گرد پباده سازی کرده باشند و ظرف نمد در هر دو دسته ذکر شده جان دار میباشد . و عدم اعتنا بدین جهت شیار میتواند موجب عبور راحت روغن از روی شفت باشد که با مفتوح کردن قطعه شاهد ریختن روغن خواهید بود .
پیاله نمد هم جزء قطعاتی میباشد که برای دوری از فساد و نشتی روغن نیاز به خدمت های عصر ای و مشاهده دارااست . این قطعه با نشتی روغن در نزدیکی امداد فنر فساد خویش را بیان می کند .
پس بررسی زود هنگام و تعمیر آن مخارج فراوان کمتری نسبت به مواردی که پیاله نمد وخیم شده باشد درپی دارااست .
از عواملی که در فساد ظرف نمد دخیل می باشند می شود به کمبود روغن کافی در باطن ظرف نمد اشاره نمود . ساییدگی و پوسیدگی قطعاتی که پیاله نمد در آن به عمل برده می شود هم یکی دلائل نشت و فساد پیاله نمد میباشد . همینطور می شود به وخیم شدن چرخ دنده ها و واشرهای لاستیکی هم اشاره نمود .
دلایل فساد ظرف نمد
در صورت وخیم شدن ظرف نمد ممکن است دلایل متعددی برای قطعات همجوار بوجود بیاید که بهدنبال به یک سری مورد از دلایل جانبی فساد پیاله نمد میپردازیم .
در صورت فساد ظرف نمد و نشت روغن باطن آن در موتور ماشین ممکن است که سوپاپ های هوا گیر نمایند و این گیر کردن سوپاپ هوا سبب ساز به گرم شدن درون محیط میشود و همین گرم شدن روغن ممکن است فشار بالایی به باطن جداره های اطراف وارد نماید کهاین فشار روغن میتواند به راحتی عملکرد پیاله نمد را مختل و از ظرف نمد به خارج نشت پیدا نماید و فقدان روغن قادر است زیان های دیگری را هم به توشه میآورد .
از عارضه ها دیگر فساد ظرف نمدها می شود به مالامال آشفتگی فعالیت کردن دیفرانسیل اشاره نمود . به این دلیلکه ظرف نمد معیوب سبب نشت روغن و کم بودن روغن بر روی دیفرانسیل خودرو و یا این که قطعات ذیربط می شود و کم بود روغن در دیفرانسیل هم با آشفتگی عمل کردن خویش را پیدایش میدهد و برهان آن کم آب بودن دیفرانسیل و چرخ دنده ها هست که همین سر وصدا در صورت تعمیر نشدن و صحیح نکردن پیاله نمد میتواند با گذشت زمان به خویش دیفرانسیل هم زخم وارد نماید .
در برخی موردها راننده ها به دلایلی غیر موجه بعداز فساد ظرف نمد و نشت روغن , اگر چه چنددفعه یکبار مبادرت به روغن ریزی مجدد می نمایند تا کاهش روغن را جبران کرده باشند .
این عمل در واقع صرفا ماست مالی کردن و صرف هزینه برای جبران روغن میباشد و ازآنجاکه یکسری روز روغن کافی در درون محیط موجود است و یکسری روز نیز با روغن کم و یا این که فارغ از روغن فعالیت می نماید , ممکن است زخم هایی به قطعات وارد شود .
توصیه میشود که به محض تماشا روغن ریزی و زودتر از وقتی هنگامی که گرد و خاک روی روغن انباشته شده باشد , نسبت به تعمیر و یا این که ردوبدل پیاله نمد معیوب مبادرت شود .
ارتفاع دادن فعالیت تعمیر و بده بستان نیز موجب صرف هزینه تقلب برای لبریز کردن دوباره روغن ریخته می شود و نیز موجب جراحت رسانی به قطعات دیگر هم می شود