با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان گرم کردن ماشین به گرفتاری بخش اعظمی از رانندگان تبدیل میشود. با این حال چند سالی است که متخصصین نسبت به آلودگی بیش از حد ایجاد شده در هنگام روشن کردن ماشین هشدار می دهند. در حالتی که شما هم در این قضیه کنجکاو می باشید این نوشتار به شما کمک می کند تا با آلودگی کمتر به شکلی درست خودروی خود را گرم نمائید.
گلگیر خودرو
گرم کردن خودرو
گرم کردن اتومبیل به مدت زمانی گفته می شود که پیشرانه و اجزای آن در هوای سرد از دمای محیط به دمای استوار کاری خود میرسد. در مدت زمان این دوره، گنجایش جذب حرارت فلزات به فعالیت رفته در پیشرانه, کیفیت و میزان مایع خنککننده و روغن موتور نقشی تعیین کننده هستند. زمان گرم کردن اتومبیل از نظر مصرف سوخت, راندمان حرارتی و مکانیکی و تکثیر آلایندهها بدترین تلاش را از خویش نشان می دهد.
چه اتفاقی در هنگام گرم کردن ماشین اتفاق می افتد؟
عملکرد ضعیف پیشرانه در هنگام گرم کردن اتومبیل به جزئیات متمایز تقسیم میگردد که بهاختصار به شرح آنها میپردازیم:
اصطکاک بیش از حد: روغن موتور در دمای پایین محکم شده و خواص روان کاری خود را از دست می دهد; بر این اساس سهم متعددی از توان ناشی از احتراق سوخت صرف اصطکاک ناشی از برخورد قطعات درون پیشرانه میگردد.
درب خودرو
تبخیر ضعیف بنزین : در عملکرد عادی موتور, سوخت بعد از پاشش فورا تبخیر و با هوای محل ورود ترکیب می گردد البته در هوای سرد این تبخیر به کندی انجام میگردد و بخشی از سوخت در اثر برخورد با دیواره سرد محل ورود موتور مجدد به مایع تبدیل میگردد. این قضیه موجب تغییر و تحول در نسبت هوا به سوخت پیشرانه میگردد و ترکیب رقیق تری برای احتراق آماده می نماید. نتیجه آنکه توان تولیدشده بوسیله پیشرانه کاهش مییابد.
پیشنهاد مطالعه: آشنایی با میتسوبیشی اوتلندر
مخلوط سوخت با روغن موتور : در مواقع معمولی برای دوری از اصطکاک قطعات داخل پیشرانه یک لایه نخ نما از روغن ماشین تمامی مقاطع داخلی را میپوشاند البته در هوای سرد فصل زمستان کمی از سوخت جذب این روغن شده و با دقت به خواص شویندگی خویش موجب از میان رفتن این لایه نگهدارنده می گردد. در نتیجه اصطکاک در بین قطعات داخلی ارتقا مییابد.