حرکت مداوم و بدون مشکل اتومبیل به وجود تسمه های سالم بستگی دارد; به این ترتیب پیدایش کوچکترین ایرادی در آنان می تواند کارایی تمام بخشها را مختل نماید. به عنوان مثال در تمام خودروها تسمهای موجود هست که قطعات متعدد مثل دینام, کمپرسور کولر و واترپمپ خودرو از آن به کارگیری می نمایند. این قطعه معمولاً در قسمت جلوی موتور قابل رؤیت است و فرسودگی آن موجب آسیبهای جدی به موتور اتومبیل میشود.
تسمه تایمینگ
تسمه دیگری با نام تایمینگ یا این که زمانبندی در خودروها موجود است که قسمت زیر موتور را به سر سیلندر خودرو وصل میکند. این تسمه پلاستیکی دندانهردار معمولاً از دید مخفی است و با چرخاندن میللنگ بدور میلسوپاپ اجازه باز و بسته شدن سوپاپها را می دهد. اما در بعضی خودروها به جای تسمه از زنجیر تایمینگ استفاده می شود. حسن این فعالیت بینیاز شدن به ردوبدل دورهای زنجیر است. البته تسمه تایمینگ معمولاً بعد از 60 هزار کیلومتر پیمودن فاصله نیاز به تعویض دارد. اگر چه تا حدود 150 هزار کیلومتر هم احتمال فرسودگی و پاره شدن این تسمه دوچندان می شود.
پاره شدن این قطعه موجب خاموش شدن ماشین میگردد و سوای آن معمولاً ماشین روشن هم نمیشود. با این حال در بعضی خودروها سوای این تسمه قابلیت روشن نمودن ماشین موجود هست البته به دلیل بیرون شدن دینام از مدار صرفاً بایستی به نیروی الکتریکی باتری اکتفا کرد که فاصله چندانی را با شما همراهی نمی کند.
معمولاً خودرو سازهای متعدد دوران زمانهای متمایز را برای ردوبدل این قطعه توصیه مینمایند. به عنوان مثال هیوندای برای خودروهای چهار سیلندر خویش شش سال یا این که 95 هزار کیلومتر را توصیه میدهد. فولکس واگن هم تعویض تسمهها را پس از پیمودن 64 هزار کیلومتر سفارش مینماید. در مقابل فورد برای خودروهای خود فاصله 160 هزار کیلومتر را مشخص کرده.
فرسودگی تسمه تایمینگ با صدای قیژ قیژ موتور در سرعت بالا خود را نشان میدهد. پاره شدن این تسمه هرچند گهگاه موجب خاموش شدن ماشین نمی شود ولی به دلیل به هم خوردن زمانبندی, سوپاپها با پیستونها برخورد کرده و خم میشوند. در نتیجه آنکه کوتاهی در تعویض یک قطعه که مبلغ کمی برای شما هزینه داشت موجب هزینه های بیشتر برای شما می شود.
تسمه پر پیچ و خم
موتور خودروی شما سوای این تسمه عملاً مقطع زمان متعددی نمیتواند به عمل خود ادامه دهد. تسمه پر پیچ و خم که به عنوان تسمه دینام هم شناخته می شود اقتدار موتور را به کمپرسور کولر, پمپ هیدرولیک فرمان, پروانه رادیاتور ( در خودروهای با پروانه مکانیکی ) و پمپ انژکتور انتقال می دهند. با پاره شدن تسمه پر پیچ و خم تمام قطعات ماشین از کار خواهند افتاد درنتیجه قابلیت و امکان خنک شدن موتور نیست و بعد از مدتی کوتاهی داغ میکند و از کار میفتد.
هشدار!
تعویض این قطعه صدای قیژ قیژی است که در روزهای سرد در هنگام پیچیدن به گوش میرسد و اکثر اوقات خودروسازان برایتعویض آن مسافتهای 60 یا 90 هزار کیلومتر را توصیه می دهند.