سردسته پیستون در حول میللنگ تکان دورانی نموده مثل پای دسته پیستون دارنده بوش فلزی و لکن دو تکه است یا این که از آلیاژ مخصوصی به اسم بابیت مستقیماً در خود سردسته پیستون ذوب کرده و ریختهاند و به آن یاتاقان گفته می شود. چنانچه روغنی که برای چرب کردن سر دسته پیستون است به علتی به آن نرسد حرارت متعددی که در اثر مالش ایجاد می گردد منجر به ذوب شدن بابیت یا بوش آن میگردد، که در این حالت در اصطلاح گفته میشود یاتاقان سوخته است.
یاتاقانهای ثابت تکیهگاه میللنگ میباشند و میل لنگ خودرو در داخل آن ها آزاد میشود. یاتاقان ثابت یا این که به عبارت دیگر یاتاقان میللنگ از دو نیمدایره ساخته شده است که نصف آن با پایین محیط میللنگ یک پارچه می باشد و بعد از این که میللنگ در جای خودش قرار گرفت نصف دیگرش از پایین به وسیله پیچهائی به نصف بالائی وصل میشود.
پیشنهاد مطالعه: مزایا و معایب کیا اپتیما
اجزای تشکیل دهنده میل لنگ
هر میللنگ دارای دو یاتاقان ثابت در طرفین است و در موتورهایی از یک سیلند به بالا وسط نیز برحسب ساختمان مختلفه میللنگها یک یا این که بیشتر یاتاقان ثابت دارا هستند. قسمت داخلی یاتاقان که با میللنگ تماس داراد از آلیاژ فلزات قابل انعطاف تشکیل شده و در حالتی که مثل سفیدکردن ظرفهای آشپزخانه قسمت قابل انعطاف به درون یاتاقان یکدست شود آن را بابیت می گویند البته در بعضی ماشینها قسمت داخلی یاتاقان بوشی و قابل تعویض کردن است. در درون یاتاقان شیار و سوراخهائی برای عبور روغن و روغن کاری وجود دارد و در حالتی که روغن به یاتاقانها نرسد در اثر مالش با میللنگ میسوزند. در بعضی موتورها یکی از یاتاقانهای ثابت لبه دار است و با تکان جلو و عقب رفتن میللنگ را در دست می گیرد و نمیگذارد از حد معینی تجاوز نماید.
ساختمان یاتاقانهای متحرک ( یاتاقانهای دسته پیستون ) نیز نظیر یاتاقان ثابت بوده و فرق عمدهای که دارا هستند اینست که یاتاقان متحرک با نوع پیستون جنبش کرده و میللنگ در درون آن ها تکان دورانی مینماید.