هنگام تست یک اتومبیل در پیستهای ویژه دست اندرکاران متعددی به وسیله متخصص ها و رانندگان حرفهای شرکتها و سازمانهای تست اتومبیل کنترل و پایش میشود. تست پیست خودروها اکثر وقت ها در یک مسیر بیضی شکل دربرگیرنده دو مسیر بدون واسطه آسفالت و دو مسیر منحنی انجام میگردد. عواملی مانند خصوصیات کلی و ابعادی ماشین، خصوصیات فنی آن و نتیجه ها به دست آمده در آزمایشهای صدای موتور، تست سرعت، آزمایش سرعت، امتحان حرکات مارپیچی ( اسلالوم )، تست عملکرد سیستم ترمز، انتخاب میزان مصرف سوخت و . . . در صفحه تست ماشین ثبت میگردد.
درب ماشین
دراین مقاله قسمت های گوناگون صفحه ثبت نتیجه تست خودرو را مورد بررسی قرار داده ایم تا دریابیم چه نکاتی هنگام تست ماشین بیشتر اهمیت دارد. این صفحه مرتبط به تست رانندگی مرسدس بنز SLS AMG GT رودستر سال 2013 بوده که به وسیله متخصص خبر نامه «کار اند درایور» مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی تخصصی خودرو
نتیجه های بررسی خصوصیات ماشین در برگهای با تیتر Track Sheet ثبت شده که در بالای برگه ابتدا اسم پیست، تاریخ تست، مدل اتومبیل، نوع ماشین، سال ساخت اتومبیل، فاصله طی شده ( Odometer )، شماره شاسی ماشین ( VIN ) و اسم راننده نوشته میشود. همینطور نوع تست پیست ( Track Test ) مشتمل بر مقایسهای ( Comparo )، طولانی دوران ( Longterm ) و اول و پایانی بودن تست معلوم شدهاست.
در سمت راست بالای صفحه، تعداد دور قفل تو قفل غربیلک فرمان درج شده که از اهمیت خاصی در تست Track خودروها برخورداراست. در سطرهای پایین تر، محل قرارگیری موتور (جلو، عقب، میانه) و دیفرانسیل اتومبیل (عقب، جلو، چهارچرخ) و همینطور حجم موتور، تعداد سیلندر، گونه موتور (بنزینی، دیزل، توربوشارژر، سوپرشارژر، هیبریدی)، تعداد در و تعداد سرنشین ماشین رقم خورده و آنگاه نوع گیربکس (دستی، خود کار، CVT، دو کلاچه)، تعداد دنده، نوع سوخت و حداکثر دور موتور مجاز ( Redline ) ماشین انتخاب میگردد.
شیشه ماشین
در نصیب بعدی، ماشین از لحاظ وجود امکانات رفاهی و دسته تجهیزات اتومبیل در اختیار گرفتنه میشود و امکاناتی مثل بالا بر شیشه (برقی، دستی)، قفل مرکزی، سیستم تهیه صندلی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع، سیستم در اختیار گرفتن از راه و روش بدور برای قفل کردن درها یا این که شروع موتور، سیستم کروزکنترل، سیستم شیشه عقب (برف پاک کن، گرمکن) و سیستم دستور (هیدرولیک یا این که برقی) معلوم میشوند.
در ردیف پایین تر اسم سیستم صوتی و ورودیهای سیستم صوتی (AUX , USB , RCA , iPod , Media Card , بلوتوث)، حجم کارت حافظه، نوع سیستم پخش (CD Player ,DVD ,Changer) و تعداد بلندگوها گزینش میگردند. بعد از آن اسم نوع و مقدار لاستیکها، فشار باد لاستیک عقب و جلو و نوع لاستیک یدک و جنس رینگها معین میشوند و در قسمت آخر معرفی ویژگی ظاهری اتومبیل، وجود سیستمهای کنترل مقاومت، کنترل جاذبه ( TracOff ) و Launch control بررسی میشوند.
در اولین جدول از ستون اولیه وزن خالص و ناخالص ماشین، درصد توزیع وزن ماشین روی محورهای عقب و جلو و میزان وزن توزیع شده روی چهارچرخ اتومبیل اندازه گیری و درج شده اند.
در جدول دوم از ستون نخستین حداکثر سرعت در دو جهت شمال و جنوب و دندها که ماشین در آن به حداکثر سرعت خودش رسیده گزینش شده است.
در جدول سوم از ستون نخستین میزان صدای موتور بر حسب دسیبل در 3 رتبه تست و در سه شرایط کارکرد معمولی موتور (Idle)، تنظیم دورموتور (WOT) و در سرعت 112 کیلومتر در ساعت اندازه گیری شده و حاصل آن ثبت میشود.
در جدول چهارم از ستون اولیه طریقه چینش صندلیهای اتومبیل از لحاظ جنس روکش، جمع بودن یا این که ایستاده بودن پشتیهای صندلیها مورد بررسی قرار گرفته است.
در جدول اولیه از ستون دوم اندازه سرعت جانبی، میزان Understeer اتومبیل و حداکثر توان دور زدن اتومبیل در یک مسیر گرد 100 متری در سمت راست و چپ اتومبیل اندازه گیری شده اند.
در قسمت زیرین ستون دوم دو ستون باریک برای تست کارایی اتومبیل در رانندگی اسلالوم از نگاه تعداد مخروطهای مسیر، زمان ثبت شده در چندین سری و سرعت میانگین اتومبیل در حین مسیر درج میگردد.
ستون بعدی برای تست عملکرد سیستم ترمز اتومبیل و درج مسافت توقف اتومبیل از سرعت مساوی 112 کیلومتر در ساعت در دفعات گوناگون، میزان میانگین فاصله و حداقل و حداکثر آن و همینطور برش دادن ترمز و اشتباهات دیگر سیستم ترمز در نظر گرفته شده است.
در ستون سوم میزان شتاب اتومبیل از صفر تا مقادیر متعدد سرعت 50, 60, 80 و . . . کیلومتر در ساعت ثبت شده، همینطور زمان و سرعت طی فاصله 400 متر هم ثبت میشود.
در جدول بعدی جایگاه هوا، فشار محیط و رطوبت نسبی هوا درج میشود و در نهایت ضرایب
تصحیح مسافتها و سرعت های ثبت شده در جدول انتهایی می آیند و در زیر صفحه، محل یادداشت موارد استثنایی یا آیتمهای خاص مشاهده شده در آزمایش خودرو در نظر گرفته شده است.