در دهه سال های 60 و 70 میلادی مواد ارگانیک مورد استفاده در صنعت اتومبیل نسبتاً با مواد سنتزی جایگزین می شدند، البته اخیرا این صنعت روش جدیدی به مواد ارگانیک داشته است. یکی از عوارض بیشتر این مسائل رویش دوراندیشی مردمان و دقت به مسایل زیست محیطی است که در عبارت هایی همانند مراقبت منابع، کاهش تکثیر دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای و بازیافت منعکس شده داشته است. استفاده از الیاف ارگانیک تحت عنوان مواد بازدار ساز و ضربه گیر یا این که تحت عنوان پرکننده و تقویت کننده در مواد پلیمری نقش مهمی در بخش مراقبت از محیط زیست و کاهش نیاز به بازیافت ایفا می نماید. فعلا الیاف گیاهی فقط در ساخت تزیینات داخلی خودروهای سواری و اتاق وانت و کامیون های کوچک مورد استفاده میگردند. علاوه بر ساخت قطعاتی همانند پانل تودری، داشبورد و کنسول خودروها الیاف گیاهی به صورت گسترده ای در بازدارهای حرارتی و صوتی به عمل میروند. یکی دیگر از کاربردهای شناخته شده الیاف گیاهی، ساخت تشک صندلی ماشین با به کارگیری از الیاف نارگیل و لاستیک نپخته ارگانیک است. الیاف گیاهی در جذب آب به میزان فراوان راحتی این صندلی ها را تا حدی ارتقاء میدهد که دستیابی به آن با مواد سنتزی ممکن نیست اما در دیگر کاربردها مخصوصا در قسمت های بیرونی ماشین یکی از عوارض کلیدی محدودیت کاربرد الیاف گیاهی همین موضوع جذب آب مضاعف است.
خصوصیت کامپوزیت های الیاف گیاهی
به صورت بی واسطه به دسته این الیاف مربوط است. به علاوه موضوع درصد چگالی نسبی الیاف و روش های ساخت هم اثر قابل توجهی بر خاصیت آنها دارا هستند. تفاوت های متعددی در گونه های متعدد این مواد وجود دارد. به عنوان مثال بعضی از تریکبات الیاف کتان از نگاه سفتی و محمیک با الیاف شیشه معمولی برابری می نمایند.
یکی دیگر از سختی های مهم استفاده گسترده از الیاف گیاهی در ساخت قطعات داخلی اتومبیل، متغیر بودن کیفیت آن هاست. کار داران اثر گذار بر یک فیت این الیاف عبارتند از: فرآورده خاکی که گیاه در آن پرورش می نماید، میزان آبی که در زمان پرورش اخذ می نماید، سال کشت گیاه و از همگی حیاتی تر روش ساخت و فرآوری الیاف. اکنون متخصص ها برای حل این اختلال به روش های ترکیبی و در آمیختن الیاف به دست آمده از کشت های مختلف برای ساخت قطعات متمرکز گردیده اند.
مسأله شایان توجه دیگر
دوری از متصاعد شدن بوی نامطبوع یا این که گرد و غبار از قطعات به عمل گرفته شده در داخل اتاق اتومبیل است. به کار گیری الیاف گیاهی که به روش های استاندارد ساخت گردیده اند از لحاظ تولید گرد و غبار اکثر زمان ها خوب تر از مواد سنتزی کار کرده و به کار گیری الیاف گیاهی و رزین های کیفیت عالی نتیجه های بهتری به دست می دهند. برهان کلیدی به کار گیری الیاف گیاهی برای بازدار سازی و ساخت آسترها با ضایعات کتان و قطعات خودرویی از الیاف چوب بهای کم ایجاد این تولید ها است.
الیاف ارگانیک در آینده نزدیک
توسعه و گسترش کامپوزیت های الیاف ارگانیک نو آغاز شده است. گرچه جنبه های زیست محیطی به کار گیری این الیاف اول عامل دقت به کاربردهای صنعتی این مواد بود اما کاربردهای آتی این الیاف بر مبنای برتری ها و خصوصیت های فنی آنان مضاعف گسترده تر خواهد بود. به کار گیری از کامپوزیت ها سبب کاهش 15 درصدی وزن قطعات اتومبیل می شود که این امر خطرناک مهم ترین ادله توسعه این کامپوزیت ها در آینده است.
پیشنهاد مطالعه: سیستم سوخت رسانی خودرو
سعی می شود کارآیی این مواد ارتقا یافته و مسافت آنان با مواد سنتزی یا این که به عبارتی تصنعی خیلی پایینتر شود. کشت الیاف برای هدف های صنعتی بسط روش های مهیا سازی الیاف را دوام بخشیده و روش های نوین ساخت در آینده خصوصیت های این الیاف را بهبود بیش تری خواهند بخشید. استفاده گسترده این الیاف در قطعات بیرونی ماشین در آینده نزد یک هم هواداران اکثری خواهد داشت. برای فایده مندی بدون نقص از برتری های این تولیدها از لحاظ زیست محیطی می بایست مواد با شالوده تجدید پذیر هم ساخته شوند تا نقش اساسی سرمشق تصاحب کردن از اصول پباده سازی فضای سبز در کاربردهای صنعتی تولیدهای ارگانیک بیشتراز قبلی نمایان شود.