تلفات تبخیری بنزین از ماشین به صورت تبخیر مواد آلی فرار و گریز از درز در بین اتصالات، باک بنزین و ظرف کاربراتور صورت میگیرد. این تلفات به عارضه های متفاوت و در اثر حالت متمایز ساخت می شود.
براساس پژوهش های به کار آمده به چهار صورت متعدد تلفات تبخیری بنزین از خودروها مشتمل بر تلفات روزمره، تلفات تکثیر داغ و گرم، تلفات رانندگی و تلفات سوختگیری است.
بر این پایه معین شده تلفات روزمره در اثر اختلاف دما در بین شب و روز تولید می شود؛ بدین ترتیب در کلیه خودروهایی که مخزن آنان بنزین داشته باشد از جمله اینکه طی روز فعال باشند یا این که خیر، تلفات روزمره رخداد خواهد زمینخورد.
بر اثر گرم شدن هوا طی روز، هوای درون باک که از بخار بنزین اشباع است انبساط یافته و به محیط اطراف تخلیه می شود. در حین شب و با کاهش دما هوای درون باک منقبض شده و سبب ساز ورود هوای تازه به باک بنزین می شود که از نظر غلظت بخار بنزین در هوای مخزن کاهش مییابد و پیرو آن اندازه بیشتری بنزین تبخیر می شود.
تلفات انتشار داغ و گرم بنزین
می بایست در نظر داشت تلفات انتشار داغ و گرم موقعی ساخت می شود که موتور داغ یک ماشین خاموش شود و با خاموش شدن موتور و انقطاع جریان هوا گرمای موتور و سیستم گازهای اگزوز به بنزینی که در ظرف کاربراتور موجود هست منتقل شده و سبب ساز تبخیر بنزین شود. از طرفی دیگر به دلیل خاموش بودن ماشین بخارات وارد سیستم احتراقی نمیشوند و به محیط اطراف نشت می نمایند.
راجع به مشاجره تلفات رانندگی بایستی بیان کرد تلفات رانندگی ناشی از بخارات بنزین ساخت شده در مخزن بنزین طی مقطع استفاده از خودرو است. به این ترتیب که گرمای هوا و گرمای سیستم گازهای اگزوز سبب ساز ایجاد میزان متعددی بخارات بنزین می شود که بیش تر از میزان مصرف موتور ماشین بوده است.
براساس مطالعات صورت گرفته در طول سوختگیری با ورود بنزین تازه به داخل مخزن اتومبیل بخارات بنزین موجود در مخزن از آن بیرون و بنابر این پاره ای بنزین تلف می شود. اندازه بنزین تلف شده به دمای بنزین، دمای مخزن و فراریت بنزین وابسته است. علاوه بر موردهای فوق کسری از بنزین در طول سوختگیری به خاطر روش سوختگیری، صورت مخزن ماشین، صورت نازل و دسته پمپ بنزین و غیره به صورت سرازیر شده و هدر میرود.
در بررسی روشهای در اختیار گرفتن و کاهش تلفات تبخیری بنزین از ماشین کارشناسان به این نظر رسیده اند که کاهش فراریت بنزین منجر به کاهش میزان تبخیر و در نتیجه کاهش تلفات تبخیری می شود. اضافه کردن الکل یا این که MTBE به بنزین سبب کاهش تلفات تبخیری و انتشار هیدروکربن می شود.
اما اضافه کردن مواد اکسیژن دار بیشتر برای پیشرفت در عملکرد موتور هنگام به کار گیری از بنزین سوای سرب برای کاهش نسبت هوا به سوخت و تکثیر منواکسید کربن است. اما در عین اکنون موجب کاهش تلفات تبخیری بنزین و انتشار هیدروکربن می شود.
در روش دیگری بازیابی بخارات بنزین صورت میگیرد، در این روش بازگشت بخارات, دراین روش رجوع داخل باک بنزین خودرو به مخزن زیرزمینی رده در طول فعالیت سوختگیری انجام می شود.
لازمه این عمل به دست آوردن یک سیستم آب بندی سفت در فصل مشترک نازل سوختگیری منزلت و باک ماشین بوده که بخارات بنزین داخل باک در طول سوختگیری از روش یک خط رجوع بخار به مخزن زیرزمینی رده انتقال داده شوند.
در صورتی که میزان بخارات بسیار نباشد، با این روش می توان میزان تلفات را به صفر رساند. یکی دیگر از روشهای کاهش تلفات تبخیری، تصحیح سیستم سوخت رسانی و پیاده سازی موتور است.
همینطور بایستی اعتنا کرد براساس پژوهش های به عمل آمده، نصب یک محیط در بردارنده کربن فعال روی ماشین از موثرین روشهای در اختیار گرفتن تلفات تبخیری است. در این روش تمام راههای خروجی و تخلیه بخار بنزین به محیط اطراف با محیط کربن فعال در ارتباطند و کل بخارات روزمره، نشرداغ، رانندگی و سوختگیری به وسیله کربن فعال جذب می شود و در محیط کربن باقی میماند.
آنگاه در طی کارکرد موتور با وزش برعکس هوا روی کربن، بخارات جذب شده بوسیله کربن از آن جدا شده و وارد سیستم احتراقی موتور ماشین می شود.