وقتی پیستون در داخل سیلندر ماشین حرکت مینماید اصطکاک شدیدی مابین رینگهای پیستون و سیلندر موجود هست. در صورتی که روغن میان این سطح ها نباشد مطمئناً این دو سطح زخم می بینند و قفل میشوند. به همین علت هنگامی که خودرویی درگیر نبود روغن میگردد اصطلاحاً موتور میسوزاند ولی روغن براساس مسیر معینی به قطعات موتور می رسد که به آن مدار روغنکاری گفته میشود. در حالتی که یه خرده به مسیر روغن نگاه کنیم می بینیم که روغن تقریباً تمام موتور را بدور زده و بعد از مسیر مشخصی و بعد از فیلتر شدن مجدد به کارتر روغن باز میگردد. علتی که روغن را در مدار روغنکاری پمپ می نماید اویل پمپ است. اویل پمپ ماشین یا این که به عبارتی پمپ روغن وسیلهای است که روغن موجود در موتور را به مدار روغنکاری پمپ کرده و جریان روانسازی موتور را ساخت می کند. این وسیله معمولاً در داخل بلوک سیلندر قرار دارد. در همگی موتورها نیروی پمپ روغن از میل سوپاپ تامین میشود. گهگاه دندانه محرک روی محور پمپ روغن قرار میگیرد و انتهای آن هم بصورت کوپلینگ میل دلکو را به جنبش در میاورد و گهگاه دندانه محرک روی محور دلکو قرار داشته و اویل پمپ به وسیله کوپلینگ از انتهای محور دلکو نیرو میگیرد. برخی از گونه های اویل پمپ به بدنه خارجی موتور بسته شده و در صورت نیاز میتوان سوای گشودن کارتر آنرا پیاده نمود. در موتورهای میل سوپاپ رو اویل پمپ تکان خویش را از میل لنگ اخذ می کند. این وسیله روغن را بعد از پست کردن در سمت فیلتر به مدار روغن کاری پمپ مینماید. در واقع اویل پمپ نظیر قلب در تن آدم است، در صورتیکه لحظهای وظیفهاش را انجام ندهد سیستم متعلق به آن پر سرعت از عمل میافتد. اویل پمپ نیرویش را از موتور می گیرد ولی به صورت بی واسطه این کار صورت نمیگیرد بلکه با واسطه نیرو می گیرد. این واسطه ممکن است محور دلکو یا این که دنده میلسوپاپ باشد این مورد بستگی به مدل پیاده سازی موتور دارد.
البته اویل پمپها به سه نوع تقسیم میشوند:
۱. اویل پمپ دنده ای
پمپ روغن دنده ای این قطعه جهت انجام چرخه ی روغن در سیستم روغن کاری به کارگیری می شود. در این دسته پمپ روغن ها دو تا چرخدنده ی هم قطر با تعداد دنده های معادل در داخل بدنه (پوسته) پمپ قرار میگیرند. این دو چرخدنده ی بی آلایش که یکی روی محور هرز گرد (گردان) و دیگری روی محور با اهمیت قرار میگیرد، نیروی محرکه ی خویش را از میل لنگ یا این که میل بادامک میگیرد. اما لزوم به یاد آوری است که در گونه اویل پمپ مورد تحقیق چرخدنده نیروی محرکه خویش را از چرخدنده ی سر میل لنگ میگیرد. چرخدنده ی محرک بوسیله محور بلندتر که از بدنه بیرون شده به چرخدنده ی سر میل لنگ ماشین متصل است و در درون housing گردش می نماید و بوسیله لوله ی محل ورود سبب مکش suction روغن از کارتر به داخل بدنه ی پمپ و سپس بوسیله لوله ی خروجی به جهت مجراهای روغن سوق دهی می شود تا روغن کاری شوند.
2 . اویل پمپ روتوری
در گونه دوم که روتوری است، طرز عمل صحیح مشابه به دسته دندهای است با این تفاوت که در این نوع به جای دو چرخ دنده از یکی مستعمل و در داخل یک روتور داخلی دوران می کند. روتور خارجی با روتور داخلی نیز رأس نبوده و در اثر همین مسائل روغن میان روتور داخلی و خارجی زیر فشار قرار گرفته و ارسال میگردد.
3. پمپ روغن سوزنی
ر مدل سوم که بیشتر در موتور سیکلتها کاربرد دارد، بوسیله یک پلانجر و فنر روغن ارسال میشود پمپ روغن در عمده مواقع بیشتر از نیاز روغنکاری موتور روغن پمپ می نماید، چون شدت جریان روغن ارسالی بایستی از شدت جریان روغن مصرفی زیادتر باشد تا در صورت پیدایش نشتی و یا این که ارتقا روغن ریزی در یک محل فقدان روغن در یاتاقانهای اساسی به وجود نیاید.
به این ترتیب در وضعیت جدید بودن موتور و یا این که عدم عیب در مدار روغنکاری، فشار روغن بیشتر از حد مجاز میباشد. همینطور با دقت به این که سرعت گردش اویل پمپ تابع دور موتور است به این ترتیب با ارتقاء دور موتور فشار در مدار روغنکاری پر و بال میرود که این دلیل موجب پیدایش روغن سوزی خواهد شد، لذا مدار روغنکاری را مجهز به سوپاپ در اختیار گرفته فشار می نمایند. سوپاپ فشار وظیفه دارد فشار روغن مدار را همواره ثابت نگهداشته و در صورتی که فشار از حد لزوم تجاوز نماید نیروی فنر سوپاپ خنثی شده و با جنبش پیستون به یک طرف مدار ذیل فشار به مدار محل ورود رابطه پیدا کرده و فشار مدار اثبات می شود. سوپاپ فشار را یا این که بیرون از ساختمان اویل پمپ و روی شالوده فیلتر می سازند تا در صورت نیاز بتوان به سهولت آنرا مشاهده کرده و یا آنرا در روی پوسته اویل پمپ می سازند.
فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو کار آی فور Cari4