فکر کنید شخصی که در یک شرایط نامتعادل در حال راه رفتن روی یک کناره باریک میباشد. این فرد یا این که می بایست به جایی توکل دهد و یا این که با متمایل شدن به چپ و راست، بایستی به نوعی تعادل خویش را محافظت نماید. یک خودرو هم همانطور که از بخشهای مختلفی درست شده میباشد، از قسمت های گوناگونی نیز باید برخوردار باشد. اتومبیل در واقع یک جورچین از قسمتهای متعدد اثبات و متحرک میباشد و هر یک از این قسمتها روی دیگری سوار میباشد. به همین خاطر می بایست قسمت هایی در خودرو وجود داشته باشد که هم وزن آنها را تحمل نماید و هم لرزش آنان را بگیرد. تیم موتور مهمترین و شناخته ترین قسمت های داخل یک خودرو میباشد. گروه موتورها در صدر و تحت و یا این که دو طرف یک موتور قرار میگیرند و زیرا پیشرانه را به شاسی رابطه میدهند، از لرزش و حرکت میل
گروه موتور یا این که به عبارتی Engine Anchor Mount وظیفه تحمل وزن موتور را داراست. اما این اتصال در معنای یک اتصال ساده و فارغ از خواص وجود ندارد و در کنار این رابطه می بایست هدف ها و انتظاراتی که مورد نظر قرار دارد، تامین گردد.
خودرو برای تحمل وزن جعبه دنده نیز دارنده اتصالاتی میباشد که به آن گروه گیربکس دامای ایکس 5 یا این که به پیمان بعضا مکانیکها مجموعه موتور گیربکس نیز گفته می گردد و این مجموعهها در خودروهایی که جعبه دنده در پشت موتور و زیر دالان گاردان قرار دارد، به راحتی قابل رویت می باشند و کارکرد مهمی نیز دارا هستند. موتور در هنگام ساختوساز نیرو، گاز میل کردنهای ناگهانی، عبور از دستانداز، به واسطه لرزشهای ذاتی خود پیشرانه، تقههای ناشی از رها شدن کلاچ یا این که تضارب و خلاص شدن تایرها و ... به خیال وضعیت گردشی که داراست و از طرفی زیرا به سایر قسمتها وصل شدهاست، عشق متعددی به حرکتهای جانبی پیدا مینماید تا این انرژی را دفع نماید.
در چنین مواقع پیشرانه نباید بیشتر از حد مشخصی بازی نماید و به همین خاطر بایستی به جایی سفت خواهد شد. فقط جایی که قادر است این گشتاورهای پیچشی را تحمل نماید، شاسی میباشد.
البته در صورتی موتور یا این که جعبه دنده به صورت کامل ثابت به عنوان مثال با استفاده از پیچ و مهره و یا این که جوش به شاسی متصل گردد، حرکتهایی که از این دو بخش به شاسی وارد می شود سبب خرابی و پیچش شاسی و خود موتور و جعبه دنده میگردد. پس می بایست یک انعطافپذیری فی مابین محل اتصال موتور و گیربکس با شاسی باشد که در این فرصت وجود گروه موتور تماما احساس می گردد.
اشکال رایج مجموعه موتورها
مجموعه موتورها گونه های گوناگونی دارا هستند که البته روی خودروهای ساده دو نوع بیشتر از سایر نصب می گردند و استفاده از آنان بسیار عظیم میباشد. مجموعه موتورهای لاستیکی و مجموعه موتورهای هیدرولیکی که هرمورد خصوصیتهای خاص خویش را داراهستند. تیم موتورهای لاستیکی ارزانتر می باشند که ساختار بی آلایشای داراهستند و بعد های مختلفی داشته و فارغ از نیاز به مراقبت میباشند. این مجموعه موتورها یک قطعه لاستیکی ساده ای که همین قابلیت و امکان ارتعاش و ضربهگیری آنها موجب جذب ضربات و جنبشهای موتور و گیربکس میگردد. البته گروه موتورهای هیدرولیکی از کل امکانهای فنر و لاستیک و یک سیال هیدرولیک روغنی برای دفع و جذب ضربه فایده میبرد که مراد از هیدرولیکی بودن آن به لایههای فنر و وجود روغن بین آن ها مربوط میگردد. در این مجموعه موتورها، دو لایه فنر که در هم قلاب می باشند، فعالیت مهم جذب نیروهای وارده را جاری ساختن میدهند. گروه موتورها بر پایه ی محل قرارگیری و نوع پباده سازی موتور متفاوتند. مثلا در خودروهایی که محور محرک آنها در جلو میباشد و موتور به صورت عرضی قرار گرفته میباشد. معمولا سه مجموعه موتور دربرگیرنده دو تا در پایین و یک کدام از در ابتدا وجود دارااست و در موتورهایی که به طور طولی در راستای اتاق و شاسی نصب می گردند، تیم موتورها در دو طرف موتور قرار میگیرند. ولی در خودروهایی که دارنده پیشرانه عرضی میباشند، معمولا گروه موتور بالا از نوع هیدرولیکی میباشد که فساد آن نیز میتواند در کنار هزینه بالاخیس، خطرناک نیز باشد. به عنوان مثال، در خودرویی مثل تولیدهای پژو و سیتروئن، خرابی این مجموعه موتور حتی در بدترین شرایط میتواند سبب ساز کج شدن موتور و در نتیجه عکس العمل تسمه تایم ماشین با فریم خودش و پاره گی تسمه تایم و هزینههای سنگین آنگاه باشد. ولی تیم موتور پایینی که از نوع لاستیکی میباشد، جداگانه از تحمل جنبشهای موتور و گشتاورهای پیچشی آن، به خیال اینکه در زیر جای دارد بیشتر مسئول تحمل وزن پیشرانه میباشد و خرابی آن نیز اشتباهات خاصی را تولید نمینماید. مجموعه موتور بعدی در واقع برای تحمل وزن و اثبات نگهداشتن جعبه دنده میباشد. این در حالی میباشد که در خودروهایی که محور محرک عقب داراهستند و گیربکس در فضای زیر اتاق در بین دو صندلی جلو خودرو قرار می گیرد، تیم گیربکس روی رام شاسی بسته می گردد و یا این که مستقیما مثل مجموعه موتورها، روی شاسی میباشد.
علل خرابی گروه موتور و گیربکس چه می باشد؟
به عبارتی که گفته شد، گروه موتورها برای تحمل جنبشها و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور پباده سازی و ساخته می گردند. اکنون در صورتیکه این جنبشها بیشتر از حد معینی باشد و یا این که فشارهای وارده به آن ها زیاد خواهد شد، مثل هر قطعه لاستیکی دیگری ممکن میباشد تا در گیر خستگی گردیده و در قبال تنشهای وارده، قدرت تحمل را از دست بدهند و در گیر پاره گی شوند.
البته بایستی بدانیم که خرابی این قطعات نیز بسته به اینکه اتومبیل از چه کلاس خودرویی میباشد و چه خصوصیتهای حرکتی داراست، متعدد خواهد بود.
به عنوان مثال در یک خودرو سواری، خرابی این قطعات قادر است ناشی از تیکآفهای شدید باشد، ولی در یک خودرو شاسی بلند آفرودی، خرابی گروه موتورها قادر است ناشی از بازی کردن زیاد و پیچشهای شدید شاسی در عبور از پستی و بلندیها باشد.
البته در مجموع شغلهایی مثل گذر از ناهمواریهایی که موجب پیچیدن شاسی می گردد، تیکآفها و ترمزگیریهای ناگهانی که لگد موتور را پیرو دارا هستند و درپی آن معکوس کشیدنهای شدید که گشوده هم در آن پیشرانه دارنده بازی و جنبشهای شدید می گردد، عبور از دستاندازهای بلند مرتبه با سرعت بالا که منجر به حرکت کردن موتور شود، لرزشهای پیشرانه ناشی از تهیه و تنظیم نبودن آن، ایراد در شاسی خودرو که سبب خواهد شد تا تیم موتور و مجموعه گیربکس به خیر در محل خویش قرار نگیرند، محصول نامرغوب گروهها، اختلال در سیستم کلاچ بی ام و 6 که منجر به ساخت لرزش در موتور و اتاق خودرو گردد، لرزش اتاق ناشی از فساد گروه جلوبندی یا این که سیستم تعلیق که منجر به واردشدن ضربههای مسیر روش به شاسی اتومبیل گردد و... مثلا مهم ترین موردها خرابی تیم موتور و تیم گیربکس میباشد.
ضمن اینکه در خودروها محور محرک عقب، خرابی قطعاتی مثل گاردان و چهارشاخ آن، به خیال و خاطر ساخت لرزش در گیربکس و موتور نیز می تواند باعث به خرابی این مبنا نگهداری گردد.
نشانه های خرابی گروه موتور و گروه گیربکسها
از آن جا که پیشرانه و جعبه دنده به طور کامل به هم متصل میباشند، خرابی مجموعههای نگهدارنده آنان می تواند بر کارکرد هر دو بخش اثر منفی بگذارد. فساد گروه موتورها جداگانه از آثاری که در طول کارکرد پیشرانه داراهستند، با دیده نیز قابل تشخیص می باشند. مجموعه موتورهای لاستیکی در شرایطیکه پاره شوند، به راحتی می تواند اقتدار خط برش را در بخش لاستیکی آن ها مشاهده کرد و از طرفی در خودروهای دیفرانسیل عقب نیز می تواند قدرت با یه خرده بازی دادن به گیربکس و موتور، فساد تیم موتور و تیم گیربکس را تست کرد.
گروه موتورهای لاستیکی با پاره شدن از بخش محل پیچ شدن خویش، غیر وابسته میگردند و گروه موتورهای هیدرولیکی نیز در شکل معیوب شدن، مبتلا نشتی روغن خواهند شد و زیرا معمولا در بالای موتور قرار داراهستند، به راحتی قابل معاینه کردن میباشند. البته آشکارترین و بدیهیترین عیبی که در شکل پاره گی تیم موتور یا این که گروه گیربکس در خودرو بروز مینماید، لرزشهای حین شغل میباشد که به تمام اتاق منتقل میگردد.
این لرزشها خصوصا در نواحی در حدود به دور موتور بیشترین گشتاور، نمود بارزتری داراست. دراینصورت با نگاه کردن به تیم دنده میتواند اقتدار لرزش آن را رویت کرد. ضمن اینکه با آزادکردن کلاچ، به خیال اینکه لگد موتور به خوبی گرفته نمی شود به تمام گروه ضربه و جنبش وارد شود. همینطور در شرایطیکه فساد ناشی از مجموعه گیربکس باشد، لرزش کلاچ پایین پا به طور کامل مشهود خواهد بود. ولی بایستی مراقب باشیم تا در خودروهای دارنده گاردان، این لرزشها ناشی از تاب برداشتن گاردان و یا این که فساد چهارشاخها نباشد، هر یکسری که هزینه و تعمیر مجموعههای نگهدارای بهمراتب کمتر از هزینه تعمیر و ردوبدل گاردان و قطعات مرتبط با آن میباشد.