دیسک و صفحه کلاچ ماشین چیست؟
دیسک و ورقه کلاچ بخشی از سیستم گیربکس خودرو میباشد. باطن قالب کلاچ به وسیله تعدادی خار و فنر اثبات شدهاست. به گروه قطعات دیسک و شیت کلاچ معمولا کیت کلاچ گفته میشود. کاغذ کلاچ یا این که کلاج برای جدا و وصل کردن نیروی موتور میباشد و باعـث جابجایی توان موتور خودرو می شود. دیسک در واقع یک واسطه در میان موتور اتومبیل و چرخهای آن میباشد.
کاغذ کلاچ و دیسک از قطعات اصلی خودرو محسوب میگردند و بخشی از گیربکس میباشند که در خودروهای دندهای به عمل می روند. این قطعه وظیفه در دست گرفتن سرعت در خودرو را برعهده داراست و قسمت مهمی از سیستم جابجایی قدت محسوب میشود. دیسک و صفحه تویوتا بوسیله کاغذهایی به برگههای فولادی نصب گردیده این برگههای فولادی به یاری فنر پیچشی جنبش دورانی را منتقل مینمایند در واقع خلا دیسک و شیت کلاچ منجر جا نرفتن دنده میگردد و بازدارنده جنبش خودرو میگردد.
جنس دیسک و صفحه خودرو تویوتا
شیت کلاچ یک قطعه واسط میباشد که به امداد آن جابجایی اقتدار ایجاد گردیده در موتور خودرو شکل میگیرد. این جابجایی نیرو می بایست قابلیت و امکان انقطاع و وصل شدن در طی ردوبدل دنده را داشته باشد و به صحت در وضعیت دنده منتقل خواهد شد. شیت کلاچ قطعه مصرفی میباشد و ارتفاع قدمت مشخصی دارااست. در کل خودرو هایی که گیربکس دستی دارا هستند شیت کلاچ وضعیت مایحتاج را برای بده بستان دنده ساخت و ساز مینماید در کل سیستم کلاچ دارنده دو دیسک میباشد که یک کدام از به گرایش لنگ متصل میباشد و دیگر نیروی موتور را به گیربکس منتقل مینماید. در صورتیکه این قطعه سرگرم وجود ندارد این دو کاغذ جداازهم قرار دارا هستند.
هنگامی که فشاری بر پدال کلاچ به وسیله راننده وارد نشود فنرهای مو جود در دیسک صفحه هیوندای در شرایط معمولی به دیسک و لنتهای شیت کلاچ فشار می آورد و آن را به فلایویل میچسباند و اذن تکان آزاد به برگه کلاچ نمیدهد. به این شکل نیروی موتور بوسیلهی دیسک کلاچ و برگه فشاری آن که روی فلایویل نصب گردیده منقل گردیده و به واسطه کاغذ کلاچ که با شفت گیربکس و دندانههای وسط خودرو رابطه داراست اتصال برقرار میگردد و شفت گیربکس نیروی موتور را اخذ مینماید.
زمانی که راننده پدال کلاچ را فشار میدهد نیروی پا از روش کابل به دوشاخ منتقل گردیده و سبب ساز میگردد تا دو شاخ و بلبرینگ متصل به فنرهای دیافراگمی متصل به دیسک، کلاچ را به سمت درون فلایویل و برگه کلاچ فشار دهد و پینهای نصب گردیده روی دیسک کاغذ فشار را در جهت مغایر عقربههای ساعت جابجایی داده و آن را از کاغذ کلاچ جداگانه مینماید و بازدارنده جنبش چرخشی فلایویل به سمت کلاچ و شفت گیربکس می شود و قابلیت ردوبدل دنده برای راننده مهیا میگردد آن گاه پس از برداشتن پا از روی کلاچ مجددا اتصال دربین دیسک و ورقه کلاچ و فلایویل برقرار گردیده و نیرو به سمت گیربکس و چرخها جابجایی مییابد.
انواع دیسک و صفحه خودرو کیا
متاع شیت دیسک و صفحه کیا می بایست به سیرتکاملای باشد تا درمقابل حرارت ناشی از اصطکاک و ساییده شدن مقاوم باشدو خلال این مقاوم بودن ورقه دیسک در قبال اشکال ضربهها نیز اساسی میباشد. معمولا فرآورده ورقهها از آزبست و آلومینیوم ساخته میگردد و برای ارتقاء قدمت کاغذها را به طور برگه ترک دار میسازند تا گرمای ناشی از اصطکاک از این منافذ بیرون خواهد شد. قطعات داخلی این قطعه از فولاد میباشد و امروزه محصول کاغذها از کامپوزیت، کربن و سرامیک میباشد.
گونه های دیسک و شیت کلاچ در خودرو
دیسک و ورقه کلاچ در خودروها در گونه های مختلفی جانور میباشند که در یک گروهبندی به طور پایین می باشند:
دیسک و ورقه هیدرولیکی
سیستم کلاچ تعدادی برگهای
کلاچ سوای لغزش
سیستم کلاچ اصطکاکی
در دیسک و برگه هیدرولیکی برای جابجایی نیرو از یک سیال به کارگیری می شود. دراینصورت نیرو از روش یک شیت به سیال منتقل می شود و بعد از آن بوسیله این سیال به شیت دیگر که امکان جنبش دارااست منتقل میگردد. در سیستم کلاچ چندین شیتای از یکسری شیت برای جابجایی نیروی موتورهای با گشتاور بالا به کار گیری میگردد. این ورقهها معمولا قطر یکسان دارا هستند و بر روی هم قرار میگیرند.
کاغذ کلاچ فارغ از لغزش نوعی از ورقهها می باشند که در خودروهایی که بیشتر در درون و میان شهر تردد مینمایند، به کارگیری میگردند. این نوع شیتها دارنده دو موقعیت سرگرم و آزاد میباشند که درین در بین لغزشی شکل نمیگیرد. از سیستم کلاچ اصطکاکی برای ساخت و ساز اصطکاک بالا در بین دیسک و برگه به کار گیری می گردد. از میان گونه های اورده شده دو نوع دیسک و برگه سوای لغزش و اصطکاکی امروزه کاربرد بیشتری دارا هستند.
قدمت موثر و مجال بده بستان دیسک و برگه کلاچ
دیسک و کاغذ کلاچ برای مثال قطعات مصرفی در خودرو میباشند که قدمت معینی داراهستند. شیت کلاچ خودرو با اعتنا به چگونگی قطعه و روش استعمال از آن می تواند ارتفاع قدمت متغیری داشته باشد ولی معمولا ارتفاع عمری نزدیک به 50 تا 60 هزار کیلومتر برای این قطعه در حیث گرفته می گردد. برای خودروهایی که کمتر در مسیرهای درون شهر تردد دارا هستند به جهت نیاز کمتر به ردوبدل دنده و به کارگیری از کلاچ قدمت این قطعه قادر است یه خرده بیشتر باشد.
یکی عامل ها تاثر گذار بر قدمت اثرگذار دیسک و کاغذ کلاچ خودرو شیوه رانندگی با خودرو و موقعیت آن میباشد. از جمله رانندگی زمانبر زمان در شرایط کلاچ و کاغذ مشغول به خصوص در سربالاییها تا حد متعددی منجر ارتقا استهلاک و دمای این قطعه گردیده و سبب ساز کاهش ارتفاع قدمت آن میگردد. رانندگی وقتگیر بازه در ترافیک شدید که همیشه این قطعه سرگرم و استعمال می گردد نیز منجر استهلاک و خوردگی شدید آن می شود.
علائم مهم خرابی دیسک و صفحه خودرو
در شکل فساد دیسک و برگه کلاچ خودرو در تاثیر فرسودگی یا این که بقیه کارداران این آیتم از روش مشاهده برخی علائم قابل تشخیص میباشد. برخی از علائم اساسی فساد دیسک و ورقه کلاچ خودرو به تفصیل ذیل میباشند:
محکم شدن شدید پدال کلاچ و نیاز به وارد کردن نیروی بیشتر به آن
عدم هم خوانی به دور موتور و سرعت خودرو به جهت مجموع شدن شیت کلاچ
ساخت و ساز شدن صداهایی در طی بده بستان دنده خودرو
افت شدید عجله خودرو به خصوص در سربالاییها
سوختن ورقه کلاچ به جهت آمدن فشار بیش تر از حد به آن
در شکل وجود علائم اورده شده برای اعتقادوباور از کوشش دیسک و برگه بایستی سریعا این قطعه را به یاری مکانیک آیتم پژوهش قرار بخشید به این دلیلکه فساد دیسک و شیت در زمان رانندگی ممکن میباشد منجر از عمل افتادن کلاچ خودرو گردیده و خطرها متعددی را به وجود آورد. یکیاز دلایل مهم فساد ورقه کلاچ آمدن فشار زیاد بهاین قطعه به جهت اعمال حرکاتی همانند تیک آف و یا این که رانندگی در مسیرهای سربالایی به زمان وقتگیر میباشد. در صورتیکه دیسک و برگه برهه زمانی فرصت متعددی با هم سرگرم شوند این گزینه سبب ارتقاء دمای این قطعه و استهلاک سریع شیت کلاچ گردد که ممکن میباشد به سوختن آن باعث خواهد شد.
علل فساد دیسک و برگه کلاچ خودرو
دلایل متعددی وجود دارا هستند که منجر ساییدگی صفجه کلاچ و آسیبد دیدن یا این که کل شدن آن میگردند. این قطعه در زمان سعی خویش به جهت استعمال مکرر مبتلا سایش و استهلاک می گردد و یکی قطعاتی میباشد که به طور روزانه گزینه به کارگیری قرار می گیرد. این قطعه به جهت رانندگی اشتباه و زور فشار بیش تر از حد ممکن میباشد زخم ببیند و حتی بسوزد. از طرف دیگر نصب دیسک و کاغذ می بایست بوسیله اشخاص کارشناس صورت بپذیرد و از آغشته شدن این قطعه به روغن پرهیز خواهد شد.
ارزش دیسک و کاغذ کلاچ خودرو
دیسک و کاغذ خودرو در بازار با ارزشهای مختلفی در دسترس میباشد که هریک ممکن میباشد از حیث بها با نوع دیگر اختلاف متعددی داشته باشد. این ارزشها مطابق چگونگی و دوام این قطعه انتخاب میگردند و معمولا قطعات ارائه گردیده بوسیله برندهای دارای اعتبار که چگونگی بهتری دارا هستند از بها بالاتری نیز منتفع می باشند. بایستی دقت کرد که به انگیزه مداقه دیسک و شیت کلاچ خودرو در کارایی موتور و جابجایی توان آن می بایست در حین خرید این جزء ضروری برای موتور چگونگی آن را نسبت به بها در حق تقدم قرار بخشید.
دیسک و کاغذ کلاچ خودرو در بازار از بها حدود 500 هزار تومان در طی کتابت این نوشته برای خودروهای ساده آغاز گردیده و تا تعدادی میلیون تومان بر خودروهای تازه و گرانقیمتخیس جانور میباشند. به جهت التفات دیسک و شیت کلاچ در جابجایی نیرو به چرخها می بایست به سراغ قطعات قابل باور رفت هر تعدادی کهاین قطعات از ارزش بیشتری منتفع باشند.
اشکال برندهای دیسک و کاغذ کلاچ
در طی خرید دیسک و ورقه کلاچ برای ردوبدل ممکن میباشد با برندهای متعددی مواجه گردید که هریک خصوصیتهای خاص خویش را دارا هستند. درین حالت ممکن میباشد گزینش مارک دیسک و برگه از در میان گونه های برندها شغل دشواری به حیث رسد. برای خرید شایسته ترین قطعه برای موتور خودرو بایستی مصرف کنندگان از برندهای دوستداشتنی این جزء اساسی از موتور آشنا باشند. بعضی از برندهای دارای اسم و رسم دیسک و شیت خودرو عبارتاند از:
عظام
والئو
هرینگتون
ایساکو
پلاستکس
دنیا کلاچ
لوک
سام پارت
فرانتک
امکو
شایان صنعت
برخی برندهای اورده شده مثلا دیسک و ورقه والئو، عظام و امکو مثلا دوستداشتنیترین و پرفروشترین برندها در حوزه دیسک و صفحع کلاچ خودرو میباشند. در طی خرید دیسک و شیت بایستی به پارامترهای مختلفی دقت کرد که دقت به نوع دیسک و شیت و چگونگی آن در کنار مارک آفریننده منجر میگردد بتوانید از این جزء مصرفی موتور کارایی مناسبی اخذ نمایید.
خرید دیسک و کاغذ کلاچ ساخت گردیده از برندهای دارای اعتبار که سوابق زمانبر در این مورد داراهستند می تواند تا حدودی در باب سعی این قطعه در موتور به شما اعتقادوباور بدهد. ولی می بایست اعتنا کرد که کلیه دیسک و شیتهای ساختوساز گردیده بوسیله برندهای دارای اعتبار با کیفیت نیستند. در واقع هر برندی قطعه سکو یک و قطعه کیفیت عالی ذیلخیس نیز داراست که تشخیص این آیتم بر عهده مصرف کننده میباشد و بایستی نوع نیاز موتور خودرو و وضعیت عملکردی آن در لحاظ گرفته خواهد شد.
سوالهای متداول دیسک و کاغذ کلاچ
1-برندهای دوستداشتنی دیسک و کاغذ کلاچ در بازار کداماند؟
دیسک و برگه دو مارک عظام و والئو در بازار کشورایران دارنده محبوبیت بیشتری میباشند.
2-شیت کلاچ کجای ماشین جایدارد؟
این قطعه میان گیربکس و موتور خودرو قرار میگیرد تا بتواند جابجایی نیرو را در دست گرفتن نماید.
3-تفاوت دیسک و شیت کلاچ چیست؟
برگه کلاچ قطعه فولادی و دایره صورت میباشد که لنتهایی بر روی آن وجود داراست و هر دو سمت آن اصطکاک بالایی دارااست و دیسک قطعهای میباشد که کاغذ روی آن قرار می گیرد.
4-کیت کلاچ چیست؟
به دسته قطعات دیسک، برگه و بلبرینگ کیت کلاچ گفته می شود و با این اسم شناخته میگردند.
5-علامت سوختن شیت کلاچ چیست؟
سوختن این قطعه علائمی همانند فات کشش خودرو، ساخت و ساز شدن بوی نامطبوع و از فعالیت افتادن کلاچ خودرو را در ادامه خواهد داشت.
خرید آنلاین دیسک و برگه کلاچ خودرو از دکان یدک مارکت
در حالتیکه با کل شدن و فرا وصال مجال ردوبدل دیسک و برگه کلاچ خودرو خویش به تفکر خرید دیسک و ورقه با کیفیت و استاندارد برای موتور خودرو خویش می باشید، می توانید این وسیله مصرفی را متناسب با موتور خودرو خویش از یدک مارکت توصیه دهید و در کمترین مجال تحویل بگیرید. گونه های دیسک و ورقه کلاچ برای موتور خودروهای متعدد در لیست اثاثیه ارائه گردیده در یدک مارکت در دسترس می باشند و به سراسر مملکت قابل ارسال میباشند.
بایستی دقت کرد که در حین خرید دیسک و کاغذ متناسب با موتور خودرو مسلما بایستی آن را از فروشندگان دارای اعتبار آن خریداری کرده و از قطعات کیفیت عالی استعمال شود. به کار گیری از دیسک و شیت بیچگونگی ضمن عدم همت درست ممکن میباشد سبب کاهش قدمت عملکردی این قطعه در موتور خودرو خواهد شد که سبب ساز بروز هزینه بیشتر برای خودرو میگردد.