کلیه خودروها به غیر از بعضی خودروهای کوچک از سیستم فرمان هیدرولیک منفعت میبرند که به راننده اجازه می دهد سوای زحمت فراوان فرمان را بچرخاند. سیستم فرمان هیدرولیک از تعدادی بخش تشکیلشده شدهاست :
1- یک چرخ دنده و یک پنیون که به چرخهای جلو متصل است
2- یک پنیون و یک پیستون در باطن پنیون, این پیستون به وسیله روغنی که پمپ هیدرولیک فرمان فشرده نموده است به تکان در میاید و به چرخاندن غربیلک امر کمک میکند. (در شرایطی که روغن هیدرولیک کم شده باشد فرمان محکم می گردد و ممکن است چرخ دنده, پنیون و پمپ هیدرولیک جراحت ببینند). بر این اساس, نظارت کردن میزان روغن هیدرولیک در دورههای زمانی مشخص حتمی است و در صورت نیاز روغن می بایست سر ریز شود.
علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان
مرحله اول
به مخزن روغن هیدرولیک نگاهی بیندازید. در صورتی که هنگام چرخاندن فرمان صدای غژ غژ بلندی به گوش می رسد, نشانهای از اینکه سطح روغن هیدرولیک کم شده اس. مخزن هیدرولیک فرمان معمولاً استوانهای شکل است و در اطراف تسمه هیدرولیک جای دارد و روی آن برچسبی موجود است که آن را معلوم میکند. این مخزن ممکن است از پلاستیک یا این که از فلز درست شده باشد. در حالتی که نتوانستید آن را پیدا نمائید, به دفترچه راهنمای اتومبیل رجوع کنید . در بیشتر خودروها محل قرارگیری این مخرن مشابه نیز است البته بعضا خودروهای نو ممکن است به خاطر صرفه جویی در هزینهها و یا این که بالا بردن فضای اطراف موتور جای آن را عوض کرده باشند.
مرحله دوم
سطح روغن هیدرولیک را محاسبه فرمائید. در صورتیکه مخزن از پلاستیک شفاف ساخته شده است, میتوانید به راحتی حجم روغن را مشاهده کنید ولی در صورتی که از فلز یا این که پلاستیک غیر شفاف ساخته شده باشد, می توانید با گیج روغنی که غالبا زیر درب مخزن نصب شدهاست, حجم روغن را اندازه بگیرید.
نکاتی در مورد چک کردن روغن هیدرولیک فرمان
- در بعضی خودروها صرفا هنگامی میتوان مقدار روغن هیدرولیک را به درستی اندازه گرفت که موتور مدت زمان کمی کار کرده باشد.
- در برخی خودروها هم نیز می بایست در حالی که موتور درجا فعالیت می کند, فرمان را چند دفعه به هر طرف بچرخانید تا اندازهگیری ظریف امکان پذیر باشد.
- در بعضی خودروها درجه بندیهایی بر روی گیج یا این که روی بدنه مخزن موجود است. سکو Hot نشان دهنده مرحله مطلوب روغن در وقتی است که موتور مدتی فعالیت نموده است. سکو Cold هم تراز مطلوب روغن در وقتی که موتور مدتی خاموش بوده است را نشان می دهد. ممکن است به جای این حروف Max یا Min نیز به عمل رفته باشند.
مرحله سوم
مشاهده کنید گیج تا کجا به روغن هیدرولیک آغشته شدهاست. در شرایطی که برای اندازه گیری مقدار روغن هیدرولیک از گیج به کار گیری می کنید، بعد از این که آن را از مخزن خارج آوردید باید با یک دستمال تمیز فرمایید، آنگاه آن را تا انتها داخل مخزن فرو ببرید و خارج بیاورید.
رنگ روغن هیدرولیک فرمان
مرحله چهارم
رنگ روغن هیدرولیک را نگاه کنید. رنگ یک روغن عالی بایستی روشن بوده و رنگی کهربایی یا این که مایل به صورتی داشته باشد.
- در حالتیکه رنگ روغن هیدرولیک قهوهای یا این که سیاه است ذرات لاستیکی شیلنگها, ظرف نمدها یا این که اورینگها منجر به آلودگی آن شدهاند و در این حالت می بایست به مکانیک رجوع کنید تا روغن را عوض نماید و ببیند چه قسمتهایی از سیستم هیدرولیک فرمان نیاز به تعویض نیاز دارد.
-روغن هیدرولیک ممکن است تیرهتراز آن چیزی که به نظرمی رسد باشد. درحالتی که در این مورد تردید دارید رنگ آن را با رنگ یک دستمال کاغذی سپید مقایسه فرمایید. چنانچه رنگ روغن به عبارتی چیزی است که می بایست باشد پس به ذرات لاستیکی کثیف نشده است.
مرحله پنجم
طریقه محاسبه کردن روغن هیدرولیک فرمان در شرایطی که واجب است روغن بیشتر نمائید تا سطح آن به مقدار مطلوب رسد. درصورتی که اتومبیل شما دارنده درجه بندی روی مخزن روغن است با اعتنا به روشن یا این که خاموش بودن موتور روغن را طولانی تر نمایید تا مرحله آن به جایگاه Hot یا این که Cold رسد. درصورتی که ارتفاع روغن را با گیج تحلیل می کنید، روغن را آرام آرام بیشتر نمایید تا روغن مخزن سر نرود.
بهترین روغن هیدرولیک فرمان
- اطمینان نمائید روغنی را به کار گیری میکنید که برای ماشین شما پیشنهاد میشود تا گرانروی مناسب برای سیستم هیدرولیک شما را داشته باشد.
- درصورتی که روغن هیدرولیک در دسترستان نیست و در قوانینی قرار دارید که می بایست حتماً یکم روغن بیش تر نمائید، می توانید واسکازین گیربکس اتوماتیک با روغن هیدرولیک فرمان در همه چیز به جز در رنگ شباهت دارند: واسکازین صورتی یا قرمز رنگ است ولی روغن هیدرولیک به این رنگ نیست. واسکازین گیربکسهای اتوماتیک به این علت قرمز رنگ است که در صورت وجود نشتی، بتوان آن را به سرعت تشخیص داد.
مرحله ششم
حواستان باشد مخزن روغن هیدرولیک را بیش ازاندازه پر نکنید. خوب تر است کمی سر مخزن را خالی بذارید تا این که آن را کامل پر کنید. به این علت که وقتی روغن هیدرولیک گرم میشود، حجم آن زیاد میشود و جادویش را به کار میگیرد. اگر مخزن را تا بالا پر کرده، سپس به رانندگی بپردازید، افزایش حجم روغن ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد و خرج زیادی روی دستتان بگذارد.
مرحله هفتم
نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان درب مخزن را ببندید. بسته به نوع خودرو، باید درب را فشار بدهید یا آن را بچرخانید تا بسته بشود. قبل از این که درب کاپوت را ببندید، اطمینان حاصل کنید که درب مخزن هیدرولیک را محکم بستهاید.
پیشنهاد مطالعه: مزایا و معایب H30 کراس
نکته
روغن هیدرولیک باید در دورههای زمانی مشخص چک بشود. اگر متوجه کاهش قابل توجه سطح روغن در داخل مخزن شدید، ممکن است جایی در سیستم هیدرولیک نشتی وجود داشته باشد. اگر هنگام پیچیدن فرمان صدایی به گوشتان میرسد، معنای آن این است که روغن کافی به پمپ هیدرولیک نمیرسد.
هشدار
روغن هیدرولیک باید در دورههای زمانی مشخص تعویض بشود که این دوره زمانی معمولا در دفترچه راهنمای خودرو ذکر میشود. با گذشت زمان، گرمای موتور و شرایط جوی محیط باعث میشوند روغن نتواند وظیفهاش را به خوبی انجام بدهد، در این صورت به اجزاء سیستم هیدرولیک آسیب خواهد رسید. بهتر است بدانید تعویض روغن بسیار ارزانتر از عوض کردن چرخ دنده و پنیون و یا پمپ هیدرولیک تمام میشود.