پمپ آب یا این که به عبارتی واتر پمپ ماشین چقدر برای سیستم سرمایش اهمیت دارد؟ برای درک راحت تر این مورد می توان واترپمپ را با قلب آدم مقایسه کرد، در حالتی که از عمل تلمبه زدن اتفاق بیفتد و جریان خون وجود نخواهد داشت و شخص خواهد مرد. به همین ترتیب درصورتی که چرخه پمپ آب اتومبیل یا این که کامیون هم وخیم شود ماشین بیش تر از حد گرم شده و از عمل خواهد به زمین خورد. از مراحل احتراق بنزین در موتور حرارتی نزدیک به دو هزار تا 2500 درجه سانتی گراد ساخت می شود و صرفا با یک سری لیتر سیال نظیر آب و یا این که ترکیبی از آب و ضد یخ و ضد جوش بایستی موتور را به دمایی میان 90 تا 95 درجه سانتی گراد رساند و آن را خنک کرد. پمپ آب گرمای تولید شده بوسیله موتورهای داخل سوز را پخش می نماید تا حرارت موتور درحد مطلوب مراقبت شود. این وسیله شکلی مدور داراست و از اتاقک هایی ساخته شده که محوری در راس دارا است. آب درون موتور برای گردش داخل مجاری آن نیاز به نیرو یا این که در واقع پمپی داراست که آب را با فشار به داخل موتور براند. این وظیفه به عهده واترپمپ است که نیروی خود را توسط تسمه از موتور میگیرد و با گردش آن آب از رادیاتور به درون موتور و از آن جا برای خنک شدن مجدد وارد رادیاتور می شود.
کارکرد واتر پمپ
واترپمپ ابزاری است که با انتقال مایع کولر از رادیاتور به موتور نقش مهمی در خنک کردن آن ایفا می نماید. به اعتقاد و باور کارشناسان، این وسیله از مهمترین اجزای کولر ماشین به حساب آورده می شود که بازدارنده گرم شدن بیش از حد موتور می شود و در صورت بررسی نکردن عصرای آن سبب به تعمیرات پرهزینه و گزاف خواهد شد. در صورتی که پمپ آب با فشار کم عمل نماید گشوده ضرروزیان قابل توجهی را به رادیاتور، شیلنگ ها، ترموستات و غیره وارد می نماید. بهتر است در این مواقع اتومبیل را به کنار جاده کشانده و دیگر به رانندگی ادامه ندهید زیرا در غیر این صورت دمای موتور بالا رفته و منجر از میان رفتن واشر سرسیلندر ماشین و صدمات بعدی به موتور خواهد شد. در حالتی که صدای زوزه مانندی از موتور شنیدید نشان میدهد که رابط پمپ آب عالی عمل نمیکند. در چنین قوانینی پمپ استارت به چکه کردن می نماید , بدین ترتیب مراقب قطرات آب پایین اتومبیل باشید و مرحله مایع کولر را بررسی فرمایید و طی یک برنامه منظم به بده بستان آن بپردازید تا مطمئن گردید که دیگر نشتی نیست.
اجزای سیستم سرمایش مشتمل بر مورد های ذیل است:
واترپمپ که مایع سیستم سرمایش را داخل مجاری داخل سرسیلندر و بدنه موتور به تکان در میآورد. رادیاتور محیطی مشبک مانند است که تبادل حرارتی فراوان متعددی با هوا داراست و برای انتقال گرمای مایع کولر به هوا پباده سازی شده است. آب پس ازخنک شدن در رادیاتور، فراهم انتقال دوباره به موتور می شود. ترموستات وسیله ای است که با در اختیار گرفتن ورود و خروج مایع سیستم سرمایش، دمای موتور را درتوان ثابتی نگه میدارد. درپوش رادیاتور فشار سیستم مایع سیستم سرمایش را در دست گرفتن می نماید , منجر ارتقا دمای نقطه جوش مایع کولر شده و بازدارنده خروج آب از رادیاتور می شود. شیلنگ یا این که رابط های متفاوت که مایع کولر را از موتور در سوی رادیاتور و بالعکس منتقل می نمایند. زمان ظریف بده بستان پمپ آب معین نیست ولی بسته به ساخت و نوع آن، غالبا ارتفاع عمری در بین 100هزار تا 150 هزار کیلومتر دارااست. بدون شک با به عمل به چنگ آوردن اقدامات ایمنی، قدمت سیستم سیستم سرمایش موتور بیش تر شده و جلوی مخارج گزاف را خواهد گرفت.