به تدریج سدان کم مصرف تویوتا با اسم پریوس به نمادی از فناوری دوگانه سوز بنزینی برقی تبدیل میشود، تا آنجا که این خودرو کم کم بزرگ ترین کمپانی خودروساز دنیا را به شرکتی دوستدار اطراف زیست تبدیل می سازد. دارندگان این خودرو کمتر بنزین می سوزانند، به همین برهان کربن دی اکسید کمتری وارد محیط زیست می نمایند. طی ده سال قبل تویوتا ۷۵ درصد از تمام بازار خودروهای دوگانه سوز امریکا را در دست داشت و توانست در مجموع دنیا ۱۰۲ میلیون دستگاه از خودروهای دوگانه سوز پریوس و لکسوس تشریفاتی را بفروشد که بیشتر از نیمی از مجموع این مقدار را خودروهای پریوس تشکیل میدهد. نشریات حوزه خودرو در امریکا جدیدا گزار ش هایی از آزمایش آخرین سبک (نسل سوم) پریوس ۲۰۱۰ را در راءس جدید احداث آزمایش خودروها در «ناپاولی» کالیفرنیا به چاپ رسانده اند. به عقیده اینجانب این خودرو بسیار توسعه یافته میباشد و می توان از آن تحت عنوان یک خودرو ساده برای خانواده ها بهره مند شد. اقتدار موتور درحالتی که نگوییم زیاد، بسیار مطلوب می باشد. پباده سازی این خودرو بسیار جذاب است و میتواند هواداران حقیقی این نوع خودروها را به خویش جلب نماید. طرف داران به گونه هایی خودروهای پریوس و همینطور دیگر خریداران ساده خودروها از مشتریان بالقوه این خودرو می باشند. مهم ترین مزیت این خودرو کم مصرف بودن آن میباشد که شایسته ترین واحد سنجش برای تعیین یک سواری (سدان) بی آلایش میباشد. تویوتا به رغم عرضه مثال تازه، همچنان به فروش مثال های پیشین این خودرو یعنی پریوس نسل دوم نیز ادامه میدهد. این فرآیند غیرمعمول برای عرضه دو نسل از یک خودرو شاید به این مفهوم میباشد که هر قدر رقابت ها در بازار خودروها بیشتر می گردد، مدیر کمپانی به نقش خودروهای دوگانه سوز در بازار بیشتر پی میبرد. در حال حاضر نگاهی داریم به ۱۰ خصوصیت اصلی خودرو تازه تویوتا:
خصوصیت خودرو پریوس
۱) خودرو تخم مرغی
آکیهیتو اوتسوکا مهندس خالق پریوس میگوید برای آنکه مطمئن شویم پریوس نسل سوم با هر لیتر بنزین ۲۱ کیلومتر تکان می نماید، مهندسان تویوتا بدنه خارجی تخم مرغی شکل آشنای این خودرو را باز هم آیرودینامیک تر و اصطکاک تر ساختند. به کارگیری از تایرهای ساده اصطکاک و ترمزهای مولد نیرو به معدود مصرف تر شدن این خودرو کمک کرد. اینجانب و همکارم در آزمایش های اخیر توانستیم با هر لیتر بنزین بیشتر از ۲۱ کیلومتر رانندگی کنیم.
۲) باتری های با صرفه
برای آنکه بازدهی سوخت در این خودرو ارتقاء یابد، ۹۰ درصد از قسمت های خودرو از جدید پباده سازی شد. گشتاور تولید شده در این خودرو زیاد میباشد و سبب ساز میشود خودرو در دور معدود موتور با سرعت بیشتری حرکت نماید، در نتیجه سوخت مستعمل نیز کمتر میشود. دیگر اجزای قسمت هیبرید، مثل مبدل که برق بی واسطه را به برق متناوب تبدیل می نماید نسبت به سبک قبل کوچک تر و ۲۰ درصد مدل تر شده است. فقط بخشی که تغییر نکرده باتری میباشد. اوتسوکا تاکید می نماید باتری خودرو خوب هنوز هم بسیار مطلوب می باشد ولی در پی می گوید پژوهش های بیشتری برای ادراک عملکرد نسل بعدی باتری های یون لیتیوم مورد نیاز میباشد.
۳) کاهش مصرف سوخت
برای آنکه رانندگان به رانندگی با مصرف نادر تشویق شوند تویوتا شیت نمایشگر جدیدی را در داشبورد نصب نموده است که واحد سنجش مصرف سوخت و انرژی را در هر لحظه آلارم میدهد. رانندگان میتوانند با زدن کلید سه طریق متفاوت مصرف سوخت را گزینش نمایند. مد «صرفه جویی» برای روش رانندگی ساده و نادر مصرف، مد «برقی» برای رانندگی با انرژی الکتریکی و مد «پرقدرت» برای رانندگی اسپورت یا این که رانندگی در کوهستان میباشد.
۴) یک خودرو ساده
اوتسوکا میگوید به رغم کلیه کوشش های ما برای عرضه یک خودرو سبز خرسند می شویم در صورتیکه رانندگان خودرو ما را تحت عنوان یک سدان میانگین ساده بشناسند. برای این فعالیت یکسری عیب پریوس پیشین مثلا فضای ناکافی صندلی های عقب برای مسافران قد بلند برطرف گردیده و کلاً صندلی ها بسیار شلتر شد. امروزه تویوتا پریوس یکی از سه سبک پرفروش خودروهای این مجموعه می باشدکه علامت می دهد خودروهای هیبریدی به یکی از پرفروش ترین خودروها در جهان تبدیل گردیده اند.
۵) صفحات شمسی
برای صرفه جویی بیشتر پریوس صفحه های شمسی داراست که روی سقف نصب شده است. این صفحات شمسی سیلیکونی، رشته و تهویه خودرو را به فعالیت می اندازد و از سطح مصرف می کاهد. مهندسان تویوتا میگویند در بالا کار کردند از شیت شمسی ۵۹ واتی برای شارژ باتری هیبریدی، ۱۲۰ وات ساعتی به کار گیری نمایند که البته با خلل مواجه شدند. زمانی که ورقه شمسی را به باتری وصل می کردند سقف همچون یک آنتن کار میکرد و با ارسال نویزهای الکتریکی در فعالیت رادیو و تلفن همراه ایراد ایجاد میکرد.
۶) خودرو سازگار با محیط زیست
یکی از دیگر موردها سازش پریوس با محیط زیست استفاده از پلاستیک های زیستی در قسمت های گوناگون خودرو، برای مثال تزیینات جانبی و روکش صندلی هاست. این مناطق از پلیمرهای قابل بازیافت تهیه گردیده که از روغن های گیاهی حاصل از ذرت و دیگر گیاهان مصرف شده میباشد و به گفته مسئولان تویوتا در صورتی که آن ها را با وسایل مشابهی که از مواد مصنوعی تشکیل شده از نفت مقایسه کنیم میبینیم در طی قدمت خویش سبب ساز نشر ۲۰ درصد CO2 کمتر در فضا زیست میشود.
۷) همیاری دست و چشم
پریوس های تازه به یک «نمایشگر ردیاب لمسی» مجهز میباشد که به کارگیری از غربیلک فرمان دارنده اشکال کلیدها را آسوده می سازد. در این خودرو کلید بخش اعظمی از دستگاه ها برای مثال صدای رادیو پخش، فرکانس رادیو و دمای اتاق روی فرمان نصب شده است. هنگامی که راننده راننده یکی از این کلیدهای روی فرمان را میزند، گرانیک سه بعدی روی ورقه نمایشگر ظاهر میشود که کارکرد هر کدام را به طور تصویری علامت میدهد. این پیشرفت رانندگی را آسانتر و به کار گیری از امکانات خودرو را شلتر می سازد.
۸) هماوردی رقیبان
هر چند خودرو دوگانه سوز هوندا با اسم «این تارنما» از پریوس میانگین کوچکتر میباشد که البته بخش اعظمی از ناظران می گویند این تارنما گرانقدر ترین حریف پریوس میباشد. اینکه تویوتا بارها از ارزش خویش کاسته میباشد تا بتواند با ارزش معدود این وب سایت رقابت نماید، آدرس از هماوردی میباشد. این وب سایت خودرویی پنج در و پنج نفره میباشد که عملکرد آن در شهر ۱۷ کیلومتر بر لیتر و در بزرگ راه ۱۸ کیلومتر بر لیتر میباشد.
۹) خنکای باد ملایم
پریوس یک سیستم کنترل از خط و مش به دور دارااست که قادر است سیستم کولر گازی آن را پرنور نماید و راننده میتواند قبل از آنکه به اتاق خودرو پارک گردیده اش وارد گردد آن را پرنور نماید. انرژی این سیستم با برق متناوب از باتری هیبریدی آن تامین میشود که سبب میگردد خودرو هنگام بی سروصدا بودن برق کمتری مصرف نماید.
۱۰) بیشترین صرفه اقتصادی
با این خودرو می توان با بیشترین صرفه اقتصادی رانندگی کرد. اینجانب و همکارم در ماه قبلی در یک آزمایش رانندگی بیش از۳۰ کیلومتر را با یک لیتر بنزین رانندگی کردیم اما ما برای دستیابی به این رکورد کلاً آرام رانندگی کردیم که در شکل قابلیت ماشین را خلاص کردیم یا این که در باد اتومبیل های دیگر رفتیم. ولی ما فرمان نداشتیم که با کمترین واحد سنجش مصرف حرکت کنیم که البته حقیقت این میباشد که دستیابی به بیشترین فاصله طی گردیده با مقدار معلوم سوخت دیدنی و دلپذیر میباشد.